Leo Johansson imponerade med en tiondeplats i den tuffa intervallstarten i Lahtis. Nu är han uttagen att tävla i femmilen i Holmenkollen. FOTO: KALLE PARKKINEN/BILDBYRÅN

Längdlandslaget till världscupen i Oslo

Världscuptävlingarna i Norden fortsätter – nu lämnar vi Finland och beger oss till Norge, närmare bestämt Oslo. Här är truppen som kommer representera Sverige i den klassiska femmilen i Holmenkollen.

Med tre stopp kvar i världscupen är det dags för de anrika tävlingarna i Holmenkollen. Likt förra året åker både herrarna och damerna hela 50 kilometer under den norska folkfesten. Det är den andra femmilen i historien för damerna.

– Holmenkollens femmil är bland det mest traditionsrika och klassiska vi har i längdskidsammanhang. Det väntas som vanligt massor av folk till arenan och en elektrisk stämning. Alla som får chansen att åka Holmenkollens femmil får en upplevelse utöver det vanliga, säger landslagschef Anders Byström.

Herrarnas trupp består av många bekanta ansikten men också ett namn som gör sitt första framträdande i världscupen för säsongen.

– Många av åkarna i truppen har åkt nästan samtliga världscuptävlingar den här säsongen. Några hade mindre trubbel under helgen i Lahtis, bland andra William Poromaa och Calle Halfvarsson, men vi räknar med att de är fullt återställda och redo för en femmil på söndag. Ny i truppen för den här säsongen är Fredrik Andersson som gjorde starka insatser i Skandinaviska Cupens avslutning i Hommelvik den gångna helgen, säger Anders Byström.

Bland damerna finns flera namn som har haft en fin form den senaste tiden.

– Världscuptvåan Linn Svahn är med och vi ger också nytt förtroende till Sofia Henriksson som tangerade sitt personliga rekord med en 14:e plats i Lahtis i lördags, säger Anders Byström.

Världscupen i Oslo pågår 9–10 mars och sänds i TV6 och Viaplay.

TRUPPEN TILL VÄRLDSCUPEN I OSLO

DAMER
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Sofia Henriksson, Piteå Elit SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK

HERRAR
Fredrik Andersson, Piteå Elit SK
Jens Burman, Åsarna IK
Calle Halfvarsson, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK

PRESSTRÄFFAR OSLO

Vi bjuder in till pressträff med den svenska truppen i samband med världscuptävlingarna i Holmenkollen. Då truppen anländer vid olika datum kommer vi erbjuda två presstillfällen – med enskilda intervjuer efter önskemål. Vänligen observera att aktiva med högt medietryck kan göra intervjuer i grupp istället för enskilda intervjuer.

PRESSTRÄFF DAMER
Dag: Fredag, 8 mars
Tid: 16.00
Plats: Scandic Holmenkollen Park Hotell, Kongeveien 26

PRESSTRÄFF HERRAR
Dag: Lördag, 9 mars
Tid: 17.00
Plats: Scandic Holmenkollen Park Hotell, Kongeveien 26

Anmälan: Mejla er anmälan till astri.lindback@skidor.com. Meddela även vilka aktiva ni önskar att intervjua i prioriterad ordning. Senast: Onsdag den 6 mars, klockan 16.00.

Vänligen observera att tider och platser kan komma att justeras.

Restriktioner i form av avstånd och munskydd kan tillkomma, och kommuniceras i så fall till anmäld media i god tid inför träff. Anmälan krävs för att kunna delta på landslagets pressträffar.

PRESSKONTAKT PÅ PLATS I OSLO
Astri Lindbäck, pressansvarig längd
Telefon/WhatsApp: +46 70 984 22 91
E-post: astri.lindback@skidor.com

PROGRAM: OSLO, 9–10 MARS
Lördag, 9 mars
50 km, damer, klassiskt, masstart
Start: 10.30

Söndag, 10 mars
50 km, herrar, klassiskt, masstart
Start: 10.30

DRAMMEN OCH FALUN
Truppen till världscupen i Drammen presenteras onsdag den 6 mars, klockan 13.00. Pressträff kommer att hållas på måndag eftermiddag, dagen innan tävling. Inbjudan skickas i samband med att truppen presenteras.

Truppen till världscupavslutningen i Falun presenteras onsdag den 13 mars, klockan 10.00, via pressmeddelande. Pressträff inför Falun kommer att hållas under torsdagen, dagen innan första tävlingsdag. Mer info samt inbjudan skickas ut in början av nästa vecka.

Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91