Landslagsåkaren Frida Lundblad avslutar tävlingskarriären

Landslagsåkaren Frida Lundblad avslutar tävlingskarriären

Frida Lundblad, Gefle Freestyle, avslutar sin elitsatsning inom puckel. Det är i efterspelet av ytterligare en korsbandsskada som landslagsåkaren lägger tävlingskarriären på hyllan.

Frida har drabbats av fyra korsbandsskador, två i varje knä.

Efter den senaste hon fick i januari efter att ha jobbat sig tillbaka från den näst senaste som var i september 2020 har hon bestämt sig för att avsluta sin elitsatsning på puckel.

­– Nu senaste gången jag skadade mig kände jag direkt, jag orkar inte mer. Jag kände det redan vid förra skadan som var min tredje att det nog var sista gången jag orkar satsa, berättar Frida.

Frida har varit en del av det svenska puckellandslaget i sju år, men åren har kantats av skador och rehabilitering.

– Min första korsbandsskada fick jag 2015, precis när jag kommit med i laget. Jag har bara haft en säsong då jag kunnat köra från början till slut. Alla andra säsonger har jag blivit skadad eller hållit på med rehab.

Säsongen 2017/2018 hade Frida en hel tävlingssäsong där hon kunde tävla på världscupen. Det gav en smak av vart hon ville nå med sin puckelåkning, men strax efter blev hon skadad på nytt.

Men även om beslutet är tufft att ta tycker hon det är lite skönt att ha bestämt sig.

– Det är så klart en lättnad men det är också sorgligt och tråkigt. Jag hade önskat att det hade varit på ett annat sätt jag slutat. Om allt hade gått som jag velat hade jag varit etablerad i toppen av världscupen och kört OS. Så långt har jag inte tagit mig och det känns tråkigt att jag inte riktigt fått chansen, samtidigt som jag lärt mig mycket om mig själv av mina skador.

Frida har genom karriären samlat på sig 14 pallplatser i Europacupen, en andraplats i totala Europacupen och åtta SM-pallplatser varav tre guld.

Till helgen är det puckel-SM i Duved, men vi kommer inte få se Frida på start.

– Jag kör inget SM. Jag hade önskat att jag kunnat tävla den här säsongen, och jag hoppas att jag kan köra SM någon gång i framtiden. Men nu handlar det om att testa hur det här knät fungerar efter min sista operation.

Hon har studerat lite vid sidan om sin rehabilitering och träning, men vad som händer för Frida nu är inte helt klart.

– Jag skulle nog vilja testa att ha ett mer vanligt liv en stund, sen får vi se vad jag bestämmer mig för, avslutar hon.