Ludvig med den gula ledarbibben innan tävling. Foto: Steven Earl/U.S. Ski Team

Ludvig Fjällström leder världscupen efter Deer Valley

Efter en fjärdeplats på världscupen i Deer Valley tar nu Ludvig Fjällström, Åre SLK, klivet upp som ensam ledare i den totala världscupen.

Inför tävlingen delade Ludvig ledningen med Ikuma Horishima från Japan, men då Horishima slutade femma är nu Ludvig ensam ledare med bara två tävlingar kvar.

- Jag är nöjd med hur jag steppade upp åkningen udner dagen. Fjärdeplats i dag men det var otroligt hög nivå. Jag stod på starten och hörde poängen innan och visste att det skulle mycket till. Folk åkte otroligt bra idag, de som stod på pallen var väl värda det. Jag är nöjd med det jag sätter ner och laddar om inför imorgon. Jag får behålla ledarbibben ett litet tag till och sätta lite mer press på Ikuma, så det är skitkul att få ha kvar den, sa Ludvig efter torsdagens tävling.

Tävlingarna fortsätter på fredagen med parallellpuckel som sänds på SVT play 20:25.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Olle Collberg

Presskontakt Sportsligt ansvarig telemark Telemark +46 (0)70 682 66 86
Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49