Niklas Mattsson redo för Slopestylefinal i Laax Open

Niklas Mattsson redo för Slopestylefinal i Laax Open

Imorgon fredag går den legendariska världscuptävlingen Laax Open i den Scweiziska alporten Laax. Niklas Mattson, Sundsvall står som ende svensk kvar att ta sig an den utmanande slopestylen där han ser ut att stortrivas att döma av veckans åkning.

–”Det känns kul att vara tillbaka i Laax. Alltid en treat när det bjuds på djupsnö och sol! Coursen i sig är kanske inte den mest underbara jag åkt här men den bjuder upp till dans gör den! Kreativa kreationer säger vissa andra står som frågetecken. Jag var en utav frågetecknen, men det var bara att ta tjuren vid hornen och göra det bästa man kunde. Så jag är otroligt glad att ha tagit mig hela vägen till final detta år, då jag har haft lite tough love till Laax Open tidigare. Men framför allt att jag fått ställa 3 av 4 åk hittills i denna course ger en enorm självförtroendeboost inför morgondagens final. Så nu ska jag bara ut och njuta och visa vilken kapacitet jag besitter Säger Niklas Mattson från hotellet.

Det är den första slopestylen för säsongen och alla de stora nationerna är på plats för att tävla om prispengar och OS kvalplatser. För Sven Thorgren Blev det dock stolpe ut i semifinalen då han kom på 13e plats precis utanför den 12 man starka finalen vilket är högst ovanligt för Thorgren som vanligtvis prenumererar på finalplatser.

”­–Sven fick problem med vinden på ett av sina hopp och fick göra en 1080 istället för en planerad 1440. Han upplevde att farten inte räckte till och det gjorde att scoren blev lite lägre. Även i andra åket blev det lite fartproblem och det gjorde att Sven aldrig lyckades bättra på sin poäng konstaterar Förbundskaptenen Jocke Hammar Riktigt kul Med Niklas som har åkt som en kung hela veckan och vi ser fram emot morgondagen final fortsätter Hammar.

Tävlingen livestreamas på open.laax.com och finalen startar 13.15 fredag

Vad: Världscup i Slopestyle

Var: Laax Schweiz

Vem: Niklas Mattsson från Sundsvall tävlandes förLeksand snowboard och freestyle club

Hur: open.laax.com

När Fredag 13.15

Kontakt på plats Jocke Hammar 0768827814

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Stefan Karlsson