PRESSINBJUDAN: Svenska Skidförbundets medieupptakt 2023/2024 – del 1

Svenska Skidförbundet hälsar media varm välkomna att träffa säsongens aktiva, tränare och ledare. Precis som tidigare år är medieupptakten uppdelad på två tillfällen.

Plats: Svenska Spels huvudkontor, Evenemangsgatan 17, Solna

Ackreditering: Formulär pressackreditering, senast den 13 oktober

Allmänna restriktioner har tagits bort men vi vill passa på att uppmana till fortsatt försiktighet, så att vi håller våra aktiva friska inför den nya säsongen. Därför kommer medieupptakten genomföras enligt följande:

• antalet ackrediterade kommer begränsas om det totala antalet ansökta ackrediteringar blir många,
  • endast i förväg ackrediterad media släpps in på medieupptakten,
  • handsprit kommer finnas på plats,
  • vänligen stanna hemma om du känner att du ev kan smitta andra,
  • försök hålla avstånd till aktiva/ledare, använd gärna förlängt mikrofonstativ. Används mygga får den som intervjuas gärna själv fästa den på kläderna.

Nedan finns preliminära tidsscheman med cirkatider. Observera att starttiden för respektive mediedag är bestämd, övriga hålltider kan komma att justeras under dagen. Medieinsläpp från kl 12.

Vänligen notera även den 31 oktober i kalendern då vi kör medieupptakt del 2 med övriga alpina idrotter. Mer information och länk till anmälningsformulär kommer inom kort.

23 oktober kl. 13–16.30, del 1

Falun2027, backhoppning, längdåkning, freeski, snowboard

13.00 Inledning

13.05 VM i Nordiska grenar i Falun 2027, Ulrika Back Eriksson

13.15 Backhoppning, moderator: TBD

13.30 Freeski, moderator: Stefan Karlsson

13.45 Snowboard, moderator: Stefan Karlsson

14.00 Längdåkning, moderator: Anders Södergren

14.45 Enskilda intervjuer och fotografering

Deltagande landslagsrepresentanter

Backhoppning: Ev. Frida Westman. Ledare: Andreas Arén.

Freeski: Jesper Tjäder (länk), Oliwer Magnusson, Oliver Movenius, Isak Davidsson. Ledare: Niklas Eriksson, förbundskapten, Carolina Edwall, tränare och Stefan Karlsson, sportchef.

Snowboard: Sven Thorgren, Gabriel Almqvist, William Mathisen, William Almqvist, Nias Hedberg, Lova Bäckström, Tova Nejne, Novalie Engholm, Jesper Landmark, Ruben Rosenfors. Ledare: Calle Sköld, förbundskapten och Stefan Karlsson, sportchef.

Längdåkning: Ebba Andersson, Maja Dahlqvist, Johanna Hagström, Moa Ilar, Frida Karlsson, Moa Lundgren, Emma Ribom, Jonna Sundling, Edvin Anger, Jens Burman, Marcus Grate, Calle Halfvarsson, Johan Häggström, Anton Persson, William Poromaa. Ledare: Anders Byström, landslagschef.

Med reservation för eventuella justeringar.

Längdåkning, rullskidor
Astri Lindbäck, astri.lindback@skidor.com, tfn 070-984 22 91

Alpint, skicross, grässkidåkning
Kalle Olsson Bexell, kalle.olsson@skidor.com, tfn 076-634 73 68

Övriga idrotter samt övergripande ansvar för medieupptakten:
Lotte Jernberg, lotte.jernberg@skidor.com, tfn 070-316 43 49

Välkommen med din anmälan!

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91