Sandra Näslund har genomgått en meniskoperation. Foto: Bildbyrån

Sandra Näslund har opererats – fyra veckors rehabilitering planeras

Under måndagen genomgick Sandra Näslund en knäoperation där en meniskskada åtgärdades. Nu väntar fyra veckors rehabilitering för skicrosstjärnan innan en ny avstämning görs. Förhoppningen är att Näslund kan köra någon tävling senare under säsongen.

Det var under tävlingarna i Nakiska, Kanada, som Näslund landade med bakvikt i ett hopp och fick smärtor i knäet. Hon avbröt den tävlingen och avstod den återstående tävlingen i Nakiska liksom i St. Moritz föregående helg. Förra onsdagen undersöktes hon i Stockholm och en meniskskada konstaterades. På måndagen opererades Näslund och meniskskadan åtgärdades.

– Man behövde ta bort en bit av menisken som slagit in i leden, berättar landslagsläkare Jakob Swanberg, som menar att det är svårt att säga hur lång rehabiliteringstiden blir.

– Hon ska köra rehabilitering nu och så gör vi en ny avstämning om fyra veckor. Förhoppningsvis kan hon köra någon tävling senare på säsongen, säger Swanberg.

Mediekontakt

Eric Iljans, huvudtränare Ski Team Sweden Skicross