Det svenska skicrosslandslaget har ett sista stopp i Innichen innan det är dags för julledighet. Foto: Bildbyrån & Simon Broberg

Skicrosslandslaget laddar för Innichen:

Efter totalt tre pallplatser och fin åkning av hela laget i Val Thorens och Arosa väntar nu tuffa Innichen för Ski Team Sweden Skicross. – Den här banan är ju som vårt Kitzbühl, säger Eric Iljans, huvudtränare för svenska skicrosslandslaget.

Det svenska skicrosslandslaget har ett stopp kvar innan det är dags för lite julledighet och då landar världscupen i Innichen. Laguppställningen är densamma som i Val Thorens och Arosa med Sandra Näslund som enda startande i damtävlingen då Linnea Mobärg och Ida Hellström fortsatt rehabiliterar efter skada.

På herrsidan får vi se Erik och David Mobärg, Juniorvärldsmästaren Fredrik Nilsson, Erik Wahlberg kom tillbaka från sin skada inför den här säsongen och Ellliott Baralo som var krasslig och dessvärre missade Arosa. Från världscupinledningen i Val Thorens fick Sandra Näslund och David Mobärg med sig en vinst respektive en andraplats och i Arosa tog Erik Mobärg karriärens tredje pallplats.

Förutom pallplatser har det svenska laget visat upp fin åkning som helhet med bland annat en 12e plats för Fredrik Nilsson i Arosa. David och Erik Mobärg ligger sexa respektive sjua i totala världscupen medan Sandra Näslund ligger tvåa på damsidan med 25 poäng upp till ledande Marielle Berger Sabbatel. Nu väntar en utmaning i Innichen som inleds med kval tisdag 19 december.

– Den här banan är ju som vårt Kitzbühl. Det är en tuff historia att köra här och nu är hela backen balkad och stenhård. Det är inte riktigt vad våra åkare är vana vid men det är en bra tävling, säger Eric Iljans.

Svenskar på start

Sandra Näslund, Kramfors alpina

David Mobärg, Edsåsdalens SLK

Erik Mobärg, Edsåsdalens SLK