Arkivbild, preparering av alpina backar. Foto: Jörgen Nordlund/Ski Team Sweden Alpine

Svenska Skidförbundet kartlägger alpin verksamhet – Från ungdoms- och junior- till landslagsverksamhet

Den alpina skidåkningen i Sverige har en stark position som en av Sveriges mest populära idrotter. Det finns ett starkt engagemang på alla nivåer men precis som i de flesta verksamheter finns både förbättringsområden och potential att utvecklas ännu mer. Därför gör Svenska Skidförbundet en kartläggning av den alpina verksamheten från ungdoms- och junior- till landslagsverksamhet.

Sverige har en lång alpin tradition som skapat flera legendariska åkare på internationell toppnivå. Alpin skidsport engagerar och det pågår ett ständigt arbete för att utveckla idrotten.

– Vi vill skapa en gemensam målbild där alla involverade strävar mot samma mål genom samverkan mellan klubb, distrikt, gymnasier, postgymnasial verksamhet och landslag. Där vill vi skapa goda möjligheter för varje individ att utvecklas utifrån sina förutsättningar, säger Pernilla Bonde, generalsekreterare för Svenska Skidförbundet.

Svenska Skidförbundets vision är ”Bäst i världen – alla på snö” som också formulerar hur vi tillsammans inom skidsverige kan bli fler och bättre. Mot den bakgrunden gör nu Svenska Skidförbundet en kartläggning av den alpina verksamheten från ungdoms- och junior- till landslagsverksamhet. Kartläggningen görs i samarbete med Linnéuniversitetet.

– Kan vi i detta projekt få en samsyn kring våra utmaningar och en tydlig, gemensam väg fram så kommer vi nå framgång. Det handlar om att kraftsamla tillsammans mot vårt gemensamma mål, säger Pernilla Bonde.

Frågor?

Kontakta generalsekreterare Pernilla Bonde: pernilla.bonde@skidor.com