Svenskt brons på JVM

Efter en lyckad Europacup-säsong var det svenska puckellandslaget laddat för mästerskapstävling i Italien, och det var med medaljer i sikte som de sex svenska åkarna åkt till JVM.

Det visade sig direkt att svensk puckelpist håller hög nivå när Loke Nilsson plockade hem bronset redan första tävlingsdagen.

Tillsammans med Loke var det Walter Wallberg, Åre SLK, Albin Holmgren, Åre SLK, Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club, Thea Wallberg, Åre SLK, och Frida Lundblad, Gefle Freestyle, som blivit uttagna att slåss om medaljer bland världens bästa junior-puckelåkare.

Efter kvalet tog låg Walter 4:a, Albin 5:a, Loke 12:a och Frida 16:e och de tog sig därför vidare till första finalen.

– Kvalet var lugnt. Jag hade en massa småmissar så jag fick inte så bra poäng men det var ändå skönt att jag kom tolva så jag fick ta mig till första finalen, sa Loke efter dagen.

I första finalen fick Loke till ett riktigt bra åk och klättrade till en 2:a plats inför andra finalen med 71.11 poäng. Även Walter åkte bra och placerade sig 4:a med 68.72 poäng.

Albin gjorde en miss i sitt finalåk och placerade sig 14:e och tog sig därför inte till andra finalen som bara innefattar topp-6.

I andra finalen gjorde tyvärr Walter en miss och tog sig inte ner, men Loke fick till sitt finalåk och lyckades bärga bronsmedaljen när han fick 68.98 poäng.

– Idag la jag ner alla förväntningar och bara fokuserade på mitt åk istället för att tänka framåt och att jag skulle vinna och allt det där. Då funkade det. I första finalen fick jag lite släpp strax innan andra hoppet men jag lyckades ändå samla ihop mig och fick till hoppet. Jag trodde aldrig att jag skulle ta mig vidare på det åket, men så plötsligt låg jag tvåa. Jag blev sjukt förvånad. Sen i superfinalen hade jag ett riktigt bra åk på gång. Jag gjorde samma miss på samma puckel som i första finalen men jag lyckades ändå samla ihop det en gång till och det är sjukt skönt att få hem bronset.

Loke har jobbat mycket under säsongen för att ta sig tillbaka till toppen och han beskriver känslan när han stod där uppe på pallen.

– Det känns riktigt nice. Det är så skönt att få ett resultat nu när det gått bra på säsongen och att få ett JVM-brons det är jag så nöjd med. Det trodde jag inte i går. Den här säsongen har varit att komma tillbaka och nu känner jag att jag är här. Att ta resultat är fantastiskt. Nu ska jag fira med laget och ladda och fokusera på imorgon.

Frida valde att stå över sitt finalåk efter att ha överansträngt sitt knä och slutade därmed på en 16:e plats. Thea tog sig inte ner i sitt kval-åk och blev därmed utan placering. Inte heller Oskar lyckades få till sitt kval-åk och slutade 37.a.

Imorgon är det dags för parallellpuckel och du följer tävlingarna här: http://live-scoring.net/jwcmo