Lisa Hörnblad tävlar i Kvitfjell medan herrarna fortsätter sin turné i USA. Foto: Bildbyrån

USA-turnén fortsätter för herrarna – Hörnblad tävlar i Kvitfjell

Störtlopp och super G väntar på norsk mark för Lisa Hörnblad kommande helg medan herrarna fortsätter sin USA-turné till Aspen. Där körs dubbla storslalom, fredag och lördag innan söndagens slalom avslutar USA-vistelsen för denna gång.

Mattias Rönngren, Kristoffer Jakobsen, Fabian Ax Swartz och William Hansson fortsätter sin USA-vistelse med dubbla storslalom och slalom i Aspen. Jakobsen kommer dit med goda minnen från Palisades Tahoe där han var näst snabbast i andra åket och hade fem ynka hundradelar upp till pallen. För storslalomåkarnas del var det en tuff tävling men nu får de alltså dubbla chanser på den greppiga snön då den extra insatta tävlingen på fredagen ersätter herrarnas storslalom i Sölden som fick avbrytas på grund av väderförhållandena.

För fartdamerna har det efter en intensiv tävlingsperiod varit lite lugnare en period men nu gör sig Lisa Hörnblad redo att ta sig an Kvitfjell som är den tävling som ligger närmast Sverige för fartåkarna. På lördagen väntar störtlopp och på söndagen 3 mars super G och det är de sista farttävlingarna innan världscupfinalerna i Saalbach 16-24 mars.

För damerna återstår i övrigt endast tävlingarna på hemmaplan i Åre 9-10 mars och för herrarna Kranjska Gora samma helg innan säsongen avslutas i österrikiska Saalbach. Där inleds finalveckan med storslalom och slalom för att avslutas med farttävlingar i super G och störtlopp. De 25 åkare som placerat sig högst upp i världscupen i respektive disciplin kvalificerar sig till att köra finalerna. Det gör också åkare som har 500 världscuppoäng och Junior-VM-vinnare från innevarande säsong i respektive disciplin.

Truppen

Aspen, storslalom och slalom herrar

Mattias Rönngren, Åre SLK

William Hansson, Mälaröarnas Alpina

Fabian Ax Swartz, IFK Lidingö

Kristoffer Jakobsen, Storklintens alpina

Kvitfjell, störtlopp och super G damer

Lisa Hörnblad, Höga Kusten alpina

Start- och TV-tider

Med reservation för ändringar.

Aspen, storslalom och slalom herrar

1 mars, storslalom (ersätter Sölden)

18.00 (10.00 LOC)/21.00 (13.00) | 17.50/20.50 Viaplay

2 mars, storslalom