Walter Wallberg nominerad till årets manliga idrottare

Walter Wallberg nominerad till årets manliga idrottare

Walter Wallberg, Åre SLK, är nominerad i kategorin Årets manliga idrottare på Idrottsgalan 2023.

Puckelåkaren Walter är en av fyra nominerade till Årets manliga idrottare på Idrottsgalan.

– Det är en ära att vara nominerad, det var fantastiskt roligt att få veta. Det är något jag strävat efter länge och det betyder mycket att det blir så uppmärksammat när jag tagit ett OS guld, säger Walter.

Kategorin har de senaste åren vunnits av profiler som Zlatan Ibrahimović, Johan Olsson, Henrik Stensson, Daniel Ståhl och Armand Duplantis. Och att nu ha en chans att vara en del av den klubben betyder mycket.

– Det är ett otroligt fint sällskap måste jag säga. Jag har sett dem prestera i sina sporter och det har varit en inspiration för mig när jag strävat efter mina mål. Att då associeras med det gänget känns otroligt stort och kul. Jag är oerhört tacksam för det, säger han.

Det är inte bara Walter som blir uppmärksammad i och med nomineringen. Svensk puckel är också en självklar del och den här typen av rampljus kan bara betyda gott för kommande utveckling.

– Det känns som en stor möjlighet att få sporten att växa, och det är väldigt kul att kunna bidra till det. Det är en liten sport men i mina ögon är det den häftigaste sporten som finns så det är bara kul att kunna visa upp den för en ännu större publik. Det är också viktigt att prestationer och idrottare i små sporter uppmärksammas, säger han.

Idrottsgalan hålls 16 januari.