Skolidrottsförening tilldelas Skånes finaste idrottspris

Klågerupskolans IF är en ungdomsstyrd förening på F-9 skolan Klågerupskolan i Svedala kommun. Föreningen startade på initiativ av fritidspedagogen Ted Åhs som nu fungerar som vuxenstöd och stöttar och inspirerar de unga ledare som driver föreningen.

Föreningen har aktiviteter sex dagar i veckan med omkring 25 deltagare på varje aktivitet. Ledarna går på högstadiet och sköter aktiviteter för yngre barn på låg- och mellanstadiet.  Mest populärt är ”Stim och stoj” som skapades för att aktivera de inaktiva. Här är fokus att ha roligt i en mängd nya lekar och spel. Skolidrottsföreningens arbete har inneburit en ökad gemenskap på skolan och har bidragit till att bryta åldersbarriärer och motverka mobbning.

-Det här är riktigt roligt. Men samtidigt inte förvånande då Klågerupskolans IF, liksom många andra Skol IF, är ett lysande exempel på hur en idrottsförening kan erbjuda alla medlemmar inflytande, utbildning och roliga fysiska aktiviteter, säger Skolidrottsförbundets ordförande Erik Söderberg.

Kontakt:

Ted Åhs - vuxenstöd