Skoljoggen gav 1,3 miljoner till SOS Barnbyar

Skolidrottsförbundets generalsekreterare Pär Ånell har lämnat över en symbolisk check på drygt 1,3 miljoner kronor från förra årets Skoljoggen till förmånstagaren SOS Barnbyars dito Anna Ryott. Pengarna har skänkts av barn, föräldrar och skolpersonal och går oavkortat till SOS Barnbyars arbete med Astrid Lindgrens barnby i Bouar i Centralafrikanska republiken.

- Alla som deltar i Skoljoggen gör inte bara en insats för sin egen hälsa, utan också för en god sak. De insamlade pengarna räcker för att hjälpa de 100 barnen i Astrid Lindgrens barnby i Bouar med mat och kläder, löner till mammorna och underhåll av husen, helt enkelt driften av barnbyn under ett år. Det är en fantastisk känsla, säger Anna Ryott på SOS Barnbyar.

- Under 2012 firade Skoljoggen 30 år. En halv miljon elever på 2 403 skolor runt om i landet deltog i evenemanget som går ut på att få fler att röra på sig och upptäcka glädjen i att motionera tillsammans. Både deltagarantalet och de insamlade pengarna var högre än året innan, säger Pär Ånell på Skolidrottsförbundet.

För mer information, kontakta gärna

Johan Sandler, informationskonsulent Skolidrottsförbundet, tel: 08-699 65 09 johan.sandler@skolidrott.se,

Pär Ånell, generalsekreterare Skolidrottsförbundet, tel: 08-699 65 01

par.anell@skolidrott.se

Elisabet Stahlenius, kommunikationschef SOS Barnbyar, tel: 070-495 55 92

elisabet.stahlenius@sos-barnbyar.se

Om Skoljoggen

Skoljoggen arrangeras varje höst av Skolidrottsförbundet i en stor del av Sveriges skolor. 2012 deltog knappt en halv miljon elever från 2 403 skolor. I samband med Skoljoggen samlas en frivillig Springslant in bland elever, skolpersonal och föräldrar till en förmånstagare och Skolidrottsförbundet. Åren 2012-2016 är SOS Barnbyar förmånstagare.

• skoljoggen
  • sos barnbyar
  • springslant

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för 1 300 skolidrottsföreningar med 150 000 medlemmar. Organisationens grundidé är att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och ha roligt under skoltiden utanför lektionstid. Genom intressanta och spännande aktiviteter lägger de grunden till god hälsa och sunda vanor. Speciellt utformade utbildningar ges över hela landet som fostrar framtidens ledare. Förbundets största, årliga arrangemang är Skoljoggen som lockar en halv miljon barn att springa och ha kul under en dag på hösten.