Förbjudet för privatpersoner att installera luftvärmepumpar

Reglerna för vilka som får installera en luft-luftvärmepump har ändrats i och med att de svenska kraven har anpassats till miniminivån inom EU. Förordning (2007:846) om fluorerade växthusgaser och ozonnedbrytande ämnen, populärt kallad F-gasförorningen trädde i kraft den 1 januari 2008 och minimikrav för installation finns i följdförordningen 303/2008 som publicerades den 4 juli 2008.

En av de stora skillnaderna är att minimikraven för certifiering för att få installera en luftluftvärmepump även gäller privatpersoner som exempelvis installerar en värmepump själv. Certifiering (i Sverige än så länge ackreditering) krävs om ett ingrepp görs i köldmediekretsen.

Förordningens definition (5§):

"ingrepp i köldmediesystem: en åtgärd som innebär att någon del av köldmediesystemet öppnas, oavsett om systemet är trycksatt eller inte, eller en åtgärd på en kringutrustning som kan påverka systemets säkerhet mot köldmedieutsläpp"

Enligt naturvårdsverket så är det ett ingrepp i köldmediekretsen när rör sammanfogas som innehåller eller är tänkta att innehålla köldmedium. Detta betyder att det inte är tillåtet för någon som inte uppfyller certifieringskravet att installera en luft-luftvärmepump som har så kallad snabbkoppling.

SVEP, Svenska Värmepumpföreningen, är branschorganet för den svenska värmepumpbranschen. Organisationen har cirka 700 medlemmar i form av tillverkare, importörer och installatörer. SVEP är den officiella informationskanalen för värmepumpar gentemot allmänhet, myndigheter och beslutspåverkare i Sverige.

Pressansvarig: Anne-Lee Bertenstam, anne-lee.bertenstam@svepinfo.se

VD: Martin Forsén, martin.forsen@svepinfo.se