BASKET EM-KVAL: Sverige - Ryssland kl 20:00 ikväll

Mindre än fyra timmar till det att Sverige tar sig an Ryssland i sprillans nya IFU Arena i Uppsala. Endast ett par hundra biljetter finns kvar till försäljning. Efter knapp förlust mot Bosnien och Herzegovina, 74-71, blir detta Sveriges första hemmamatch i EM-kvalet mot EM 2017.

Det blev jämt i herrlandslagets första EM-kvalmatch för i år. Matchen i den fullsatta hallen i Sarajevo bjöd på olidlig spänning in i slutsekunderna. Trots att Sverige inte slagit Bosnien och Herzegovina på över tretton år och man dessutom hade fått hem sina NBA-stjärnor - var det nära... riktigt nära i lördags. Slutresultat 74-71. Läs mer om matchen här

Tur är väl det att Sverige kan få EM-kvalrevansch redan ikväll då Ryssland kliver in i IFU Arena. Ryssland slog Bosnien och Herzegovina i inledningsmatchen i Grupp C 83-54. En till en början väldigt jämn match, 34-35 till Bosniens fördel i halvtid, förvandlades till en total kollaps från gästernas sida. En seger för Sverige ikväll skulle betyda att samtliga lag i trelagsgruppen har en seger var.

– Vi kan slå Ryssland om vi övervinner våra egna begränsningar. Vi behöver självförtroende och tro på att det är möjligt. Ryssland är det bästa laget i gruppen, med inga förluster under uppladdningen. Detta är en stor utmaning för oss, som jag ser fram emot, säger förbundskapten Vedran Bosnic ett par timmar innan match.

SVERIGES LAG MOT RYSSLAND

Nr Namn Längd (cm) Född Senaste klubb
4 Jonathan Person 190 1993 Uppsala Basket
5 Tobias Borg 184 1993 Dominion Bilbao, SPA
6 Joakim Kjellbom 213 1979 Norrköping Dolphns
7 Dino Pita 192 1988 Södertälje Kings
9 Thomas Massamba 185 1985 Sigal Pristina, KOS
10 Martin Pahlmblad 193 1986 Kymis, GRE
11 Tom Lidén 202 1987 BC Luleå
12 Ludvig Håkanson 187 1996 Fuenlabrada, SPA
13 Christopher Czerapowicz 199 1991 Krosno, POL
14 Alexander Lindqvist 205 1991 Spirou, BEL
16 Nicholas Spires 210 1994 Södertälje Kings
40 Carl Engström 216 1991 Palencia, SPA

Förbundskapten: Vedran Bosnic. Assisterande: Fredrik Joulamo & Pontus Frivold.
Anton Gaddefors vilar inför nästa veckas returmöte mot Bosnien och Herzegovina.

MATCHPROGRAM FÖR NEDLADDNING

EM-KVAL FAKTA
EM-kvalet är uppdelat i sju grupper bestående av sex fyralagsgrupper och en trelagsgrupp Sverige är i den sistnämnda varianten. Gruppettorna är direktkvalificerade till EM tillsammans med de fyra bästa grupptvåorna.
Mer info på FIBA:s hemsida
Resultat och statistik Sverige EM-kval

SÄNDNINGAR
C More och TV4-Gruppen har säkrat sändningsrättigheterna till alla Sveriges matcher under EM-kvalet.

Sverige – Ryssland (Uppsala) - Onsdag 7 september kl. 19:50, uppkast 20:00 i TV4 Sport och C More Sverige – Bosnien (Stockholm) - Onsdag 14 september kl. 19:50, uppkast 20:00 i TV4 Sport och C More Köp din biljett här!
Ryssland – Sverige (Krasnodar) - Lördag 17 september kl. 12:50, uppkast kl 13:00 i TV12 och C More

• Sport