Basket: Frida och Ludde kan bli Årets spelare i Europa

Två svenska spelare är kandidater till att bli utsedd till Årets spelare av internationella förbundet FIBA Europe.

Frida Eldebrink är en av tio kandidater som kan bli Årets spelare i Europa.

Ludvig Håkanson är en av tio spelare som kan bli Årets unga spelare i Europa.

Frida Eldebrink var en av tio kandidater redan förra året och var ganska självklar som kandidat även i år efter en suverän EM-turnering. Frida var Sveriges kanske viktigaste spelare när Sverige kom sjua i EM och var en av fem spelare som blev uttagen till EM:s All star-lag.

Frida kom femma i EM:s poängliga med ett snitt på knappt 16 poäng per match och var enda spelare utanför finallagen Spanien och Frankrike att komma med i All star-laget.

Ludvig Håkanson, 17 år, slog sig in i Sveriges EM-lag och inte för att se och lära. Ludde snittade 16 minuter per match och spelade helt utan respekt som Sveriges spelfördelare när Sverige kom på 13:e plats i EM. Ludvig spelade otroligt moget och visade att han utan tvekan var värd det förtroende förbundskapten Brad Dean gav honom.

Frida Eldebrink spelar nu i det spanska topplaget Rivas Ecopolis, tvåa i spanska ligan och som också spelar i den förnämsta klubbturneringen Euroleague.

Ludvig Håkanson spelar i FC Barcelonas andralag i serien under Spaniens högstaliga Liga Endesa.

Spelarna utses genom en kombination av fansens röster och expertröster.

Rösta här på Frida Eldebrink:

Rösta här på Ludvig Håkanson:

Foto och copyright: Niklas Larsson/Bildbyrån