BASKET: Tre dagar till EM-kval

Sverige inleder sitt EM-kval borta mot Bosnien nu på lördag kl 20:15 i Sarajevo. C More och TV4-gruppen sänder samtliga matcher. Gruppettorna och de fyra bästa tvåorna från totalt sju kvalgrupper går till EM 2017.

Den svenska truppen har nu varit samlade i en månad och hunnit spela sju landskamper. Det blev fyra vinster och inte en enda förlust med mer än fem poäng. EM-kvalspelet inleds nu på lördag då Sverige möter Bosnien i Sarajevo. Därefter väntar två hemmamatcher i följd då Sverige först tar emot Ryssland i Uppsala och därefter möter Bosnien i Stockholm. Den 17 september spelas bortamatchen mot Ryssland i Krasnodar.
Klicka här för resultat och statistik.

C More och TV4-Gruppen har säkrat sändningsrättigheterna till alla Sveriges matcher under EM-kvalet.

Bosnien – Sverige (Sarajevo) - Lördag 3 september kl. 20:00, uppkast 20:15 i TV12 och C More
Sverige – Ryssland (Uppsala) - Onsdag 7 september kl. 19:50, uppkast 20:00 i TV4 Sport och C More Köp din biljett här!
Sverige – Bosnien (Stockholm) - Onsdag 14 september kl. 19:50, uppkast 20:00 i TV4 Sport och C More Köp din biljett här!
Ryssland – Sverige (Krasnodar) - Lördag 17 september kl. 12:50 i TV12 och C More

– Med ett spännande EM-kval i basket fortsätter vi vår satsning på att visa vårt landslags väg till de stora mästerskapen, där Sverige har chansen att knipa en åtråvärd EM-plats. Vi ser fram emot att kunna visa matcherna både på TV4 Sport/TV12 och på C More, säger Johan Cederqvist, programchef Sport, C More och TV4-Gruppen.

EM-kvalet spelas i sju grupper, fem fyralagsgrupper och två trelagsgrupper, där Sverige är i den senare varianten. Gruppettorna är direktkvalificerade till EM tillsammans med de fyra bästa grupptvåorna. Klicka här för att följa alla grupperna i EM-kvalet.

– Vi räknar med ett stort intresse eftersom det är helt avgörande EM-kvalmatcher i en av världens största sporter. Ryssland är rankade sjua i världen och kommer med Los Angeles Lakers center Timofey Mozgov. Bosnien har två NBA-spelare och ett massivt publikstöd. Det blir en publikfest på Hovet, säger Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig på Svenska Basketbollförbundet.

ACKREDITERING
Ackreditering till hemmamatcherna sker via mail till elin.hernerfors@basket.se
En kortare pressträff med förbundskaptenen och enstaka spelare dagen innan matcherna är inplanerad. De hålls i samband med kvällsträningen, kl 20-22. Mer information kommer.

TRUPPEN

Nr Namn Längd (cm) Född