Basket: Vedran Bosnic ny förbundskapten för Sverige

Sveriges nye förbundskapten för seniorlandslaget herrar heter Vedran Bosnic. Vedran är efter en lång spelarkarriär inne på sin fjärde säsong som coach för regerande svenska mästarlaget Södertälje Kings.

Vedran Bosnic är ursprungligen bosnisk/kroatisk. Han kom till Sverige som spelare och avslutade karriären i Södertälje 2007. Efter två år som assisterande coach till Torbjörn Gehrke tog han över laget och har lett Södertälje till semifinal, SM-final och SM-guld under sina tre år som coach. Två av säsongerna har Vedran Bosnic utsetts till Årets coach i Basketligan herr.

Vedran Bosnic har också varit assisterande coach för Sveriges HU16-landslag samt coach för Sveriges lag i Universiaden 2013.

–  Sverige är mitt hem, min son är född här och jag är väldigt stolt över att få bli förbundskapten för Sverige. Det är ett mycket inspirerande jobb, att ta ett bra lag och försöka få det och spelarna att komma upp till en ännu högre nivå. Det kommer att kräva hårt arbete och uppoffringar, men så är det med allt i livet som är värt att uppnå, säger Vedran Bosnic.

Efter EM 2013 slutade Brad Dean som svensk förbundskapten. Då drog Svenska Basketbollförbundet igång en omfattande och noggrann rekryteringsprocess för att hitta hans efter trädare. Landslagschefen Jonte Karlsson har lett en grupp bestående av SBBF:s ordförande Hans von Uthmann, generalsekreteraren Lena Wallin-Kantzy, styrelseledamoten Thomas Nordgren, samt Per Källman, landslagsansvarig ungdom, som har gjort rekryteringsjobbet.

–  Vi har inhämtat synpunkter från många kunniga människor i och utanför Sverige. Sedan har vi skapat en kravprofil och intervjuat flera mycket kapabla kandidater till jobbet. Sedan har vi valt Vedran Bosnic, han är helt enkelt den som vi tycker passar bäst till det här jobbet. Han har gjort ett fantastiskt jobb i Södertälje, han är taktiskt kunnig, väldigt duktig på att motivera och utveckla spelare och har en enorm passion för sporten, säger landslagschef Jonte Karlsson.

SBBF:s ordförande Hans von Uthmann säger:

–  Svensk landslagsbasket har tagit stora steg framåt de senaste åren. Med Vedran Bosnic som förbundskapten vill vi fortsätta den utvecklingen och etablera oss på nya nivåer.

Vedran Bosnics första uppdrag blir att leda Sverige i kvalet till EM 2015. Sverige spelar i samma grupp som Lettland, Rumänien och Slovakien. Det finns sju grupper; de sju gruppvinnarna samt de sex bästa grupptvåorna går till EM 2015.

Sverige inleder EM-kvalet hemma mot Lettland 10 augusti 2014.

–  Vi måste jobba tillsammans och väldigt hårt. Jag kan inte göra underverk själv, men jag ska jobba för att påverka alla att göra sitt jobb lite, lite bättre. När många i svensk basket gör sitt jobb lite bättre kan vi tillsammans ta ett stort kliv, säger Vedran Bosnic.

CV för Vedran Bosnic

Född: 4 juni 1976 I Sarajevo.

Spelarkarriär I utdrag, 1995-2008: Vedran Bosnic har spelat professionellt i nio länder, bland annat Bosnien & Hercegovina, Litauen, Ungern, Polen och Sverige för klubbar som Lietuvos Rytas, Ostromecko Astoria Bydgoszcz, Bosna Sarajevo och MAFC-Budapest. Karriären fick en fantastisk start då Vedran som 20-åring startade för Sloboda Dita Tuzla och snittade cirka 20 poäng, fem assist och fem returer per match. Vedran Bosnic har spelat för toppcoacher som Dule Vujosevic, Jonas Kazlauskas och Vlado Vanjak. Hans kontaktnät i Europa är ypperligt.

Coachkarriär: 2008-2010: Assisterande coach i Södertälje Kings.

2010– till nu: Coach Södertälje Kings i Basketligan herr. SM-semifinalist 2010/11, SM-finalist 2011/12, SM-guld 2012/13. Utsedd till Årets coach i basketligan herr 2010/11 samt 2011/12.

Familj: Gift med Maha, en son; Leon.

Foto och copyright: Anna Forsström