BASKETLIGAN DAM: Semifinalerna i full gång

Telge Basket var enormt nära att bli första lag att besegra Udominate Basket säsongen 2016-17 i Basketligan dam. Men, Udominate tråcklade sig ur underläge 81-84 med 88 sekunder kvar, vann med 85-84 och leder nu semifinalserien med 2-0.

Luleå Basket har också matchboll i sin semifinalserie mot Alvik Basket och kan avgöra hemma på fredag. Luleå-Alvik webbsänds på http://basketligandam.se/webbtv/ 19.00 fredag 7 april.

Med tanke på att tabellettan Udominate och tabelltvåan Luleå vann 49 av sina 54 grundseriematcher är det ingen skräll att de två topplagen är på väg mot den väntade SM-finalen.

Men i semifinal 2 var det Luleå som övertygade mest genom att dominera Alvik på bortaplan och vinna med 83-56. Luleå hade fem spelare på tio poäng eller mer och Allis Nyström, Janis Ndiba och Jelena Antic var mycket effektiva. Samtliga hade en dubbel-dubbel i poäng och returer och svarade också för en bunt assists.

Luleå dominerade returtagningen med 52-39, hade elva turn-overs mot Alviks 17 och den uppförsbacken blev för brant för Alvik.

Udominate hade 30 raka vinster och noll förluster under säsongen 2016-17 inför semifinal 2 mot Telge. Telge spelade sensationellt mot Udominate och hade ledningen med 84-81 med mindre än 90 sekunder kvar. Men till sist avgjordes matchen då Telge inte klarade av att ta retur egen korg. Josefin Vesterberg tog två anfallsreturer och så småningom kunde Martina Stålvant avgöra till Udominates fördel genom att sätta två straffkast med 13 sekunder kvar.

Framför allt var det Telges anfallsspel som gjorde att man kom så nära. Tayler Mingo och Ellen Åström var på attackhumör och stoppade i 28 respektive 21 poäng.

Udominate hade ett stort övertag i returtagningen, 46-27 men Telge hade bra kontroll på bollen i anfall och hade bara nio turn-overs mot Udominates 17.

I Udominate kom centern Zenta Melnika upp i 19 poäng och nio returer, medan Martina Stålvant var högprocentig på sin väg till 17 poäng

Semifinal 3 går i Umeå på lördag och Telge lär få jobba ännu hårdare då för att stoppa Udominate från att gå till SM-final.

Samtidigt blev AIK Basket klart för Basketligan dam nästa säsong genom att slå Uppsala med 57-47 i kvalserien. AIK har alltså sportsligt klart med lag i både Basketligan dam och Basketligan herr nästa säsong.

Det blir fajt in på mållinjen vilket lag av Högsbo, Uppsala och Östersund som följer AIK till högsta serien. Alla tre lagen är 2-3 i matcher med en omgång kvar att spela.

Östersund möter AIK på bortaplan medan Uppsala tar emot Högsbo hemma.

Högsbo har 2-0 i matcher mot Östersund och går alltså till Basketligan dam om man slår Uppsala, oberoende av vad Östersund gör mot AIK.

Uppsala och Östersund är exakt lika i inbördes möten, men Uppsala har 10 poäng bättre målskillnad. Uppsala behöver slå Högsbo och går till Basketligan dam om AIK slår Östersund eller om Östersund inte vinner med mer än nio poäng mer än vad Uppsala slår Högsbo med. Hamnar Uppsala och Östersund på samma målskillnad också avgör först målkvot, sedan lottning.

Båda matcherna spelas lördag 8 april, klockan 15.00.

Text av: Henrik Schöldström

• Sport