Basketligan herr: Kanal Global och Aftonbladet/S24 direktsänder SM-final 1

Sundsvall Dragons och Södertälje Kings är redo för SM-finalen i Basketligan herr. Det är Kanal Global och Aftonbladet/S24 också som direktsänder hela finalserien.

Det kan bli allt mellan fyra och sju matcher, men den första spelas torsdag 17 april i Sundsvall. Sändningen i Kanal Global och Aftonbladet/S24 startar 19.00, uppkast är 19.07.

Det är grundserievinnaren Sundsvall Dragons mot grundserietrean Södertälje Kings.

Sundsvall slog ut 08 Stockholm med 3–1 i matcher i kvartsfinalen och besegrade sedan Norrköping Dolphins med 3–1 i semifinalen.

Södertälje besegrade Solna med 3–2 i kvartsfinalen och sedan blev det 3-0 i matcher mot Uppsala i semifinalen.

Lagen har mötts en gång i SM-final tidigare, säsongen 2004-05 då Södertälje vann med 4–2 i matcher. Enda spelaren kvar sedan den finalserien är Sundsvalls Alex Wesby. Wesby är ett fenomen, för det här är hans femte säsong i Sundsvall och alla fem gångerna har Sundsvall nått SM-finalen. Två gånger har laget vunnit SM-titeln, första gången 2009 och sedan igen 2011. Håller schemat på vartannat år kan man lätt få för sig att det är dags för Sundsvall igen.

Södertälje var i final också förra säsongen då man förlorade med 2–4 mot Norrköping. Södertälje har revanschlust och erfarenheter från den finalen och kommer att göra snart sagt vad som helst för att inte förlora två finaler i rad.

På förhand ser finalen mycket intressant ut. Sundsvall är ett erfaret lag där spelarna känner varandra och systemet innan och utan. Sundsvall spelar bra lagförsvar och brukar klara av returtagningen bra. När man gör det är man väldigt bra på att komma till anfall snabbt och då är Sundsvall svårstoppat.

Södertälje utgår helt och hållet från sitt försvar och från sin förmåga att diktera tempot i matcherna. Att få en match spelad på sina villkor är alltid viktigt, men i den här finalen känns det viktigare än vanligt.

Matcherna i matchen är oerhört intressanta.

Sundsvall har ett antal spelare som är ungefär lika stora och klarar av att spela försvar på olika spelartyper. I anfall kan man spela variationsrikt och blanda attacker med vasst skytte utifrån.

Alex Wesby har haft skadeproblem under säsongen, men visade i sista semifinalen att han fortfarande är kapabel att göra massor av poäng med hög effektivitet.

Hans motpart i Södertälje är sannolikt Toni Bizaca, kroaten som kan mixa attacker på korgen med skytte utifrån och har enorm blick för spelet.

Jakob Sigurdarson är en synnerligen slug guard och är också en av ligans vassaste skyttar.

Sannolikt blir det Tobias Borg och möjligen Dino Pita som får jaga Sigurdarson och också se till att Sigurdarson får jobba i försvar. Borg spelar mycket mognare och smartare än vad man kan ska kunna räkna med av en 19-åring och är dessutom snabb och atletisk. Pita är en igelkott i försvar och väldigt energisk i anfall där han är beredd att vara i konstant rörelse för att hitta luckor för skytte och attacker.

Hlynur Baeringson är sannolikt den hårdast jobbande mannen i Basketligan. Han leder Sundsvall i returer och assist, kan göra poäng inifrån och ut och spelar riktigt tufft försvar.

Baeringson ger upp flera centimeter och ganska många kilon till Södertäljes center Kenneth Simms. Simms var bra i grundserien, men har varit ännu bättre i slutspelet. Han kan dominera eget tresekundersområde och göra poäng.

Michael Cuffee gör sin första säsong i Sverige och har imponerat från början till slut. Han är snabb, atletisk och har tagit till sig Sundsvalls system. Han är tillräckligt atletisk för att ta bollen hårt till korgen och spela försvar på såväl större som mindre spelare.

Södertäljes Adnan Chuk är egentligen spelfördelare, men lär få sannolikt få se en del av just Cuffee när Sundsvall har bollen. Chuk utnyttjar allt han har i försvaret mot större spelare och har utvecklats till en slug och rutinerad spelfördelare. Är mycket viktigare för Södertälje än vad som syns i statistiken.

Sundsvalls bänk går inte lika djupt som Södertäljes, men Tom Lidén har utvecklats oerhört den här säsongen.

Södertälje kan skicka in bland annat superkvicke amerikanen John Roberson och landslagsmannen Martin Pahlmblad från bänken. Om inte det räcker finns före detta U20-landslagsmännen Alex Lindqvist och Mike Joseph samt storlek i form av Jesper Andersson och Wictor Grenthe.