Basketligan sänds live på viasatsport.se

Viasat fortsätter satsningen på att visa basket. Nu inleds ett samarbete som innebär att www.viasatsport.se visar Basketligan herr respektive dam. Totalt sänds cirka 40 matcher före årsskiftet.

Viasat har länge visat Euroleague, basketens motsvarighet till fotbollens Champions League. I somras visade Viasat både damernas och herrarnas EM och har dessutom säkrat rättigheterna till den amerikanska proffsligan NBA.

Basketligan herr och Basketligan dam hamnar alltså i fint sällskap när viasatsport.se i samarbete med Svenska Basketbollförbundet och produktionsbolaget WSB visar 35 matcher från Basketligan herr och åtta från Basketligan dam före årsskiftet.

Och vi går ut hårt. Lördag 28 september blir premiärsändningen Norrköping Dolphins-Solna Vikings i Basketligan dam, en repris på vårens SM-finalmöte som Norrköping tog hem.

Vi följer upp det med Eskilstuna Basket-Visby Ladies på söndagen. 2-6 oktober visar man fem matcher i Basketligan herr, det vill säga samtliga matcher i Premiärveckan.

– Det känns väldigt bra att samarbeta med Viasat. Vi har 35 matcher preliminärt schemalagda i Basketligan herr och åtta i Basketligan dam. Det är en god kvantitet basket som erbjuds alla basketälskare. Vi gläds över det växande intresset från såväl media som publik. Med Viasat, som i många år haft de bästa basketsändningarna, är vi säkra på att det också blir kvalitet, säger Hans von Uthmann, ordförande i Svenska Basketbollförbundet.

– Viasat har en lång tradition och stor erfarenhet av att sända basket i toppklass, därför är det nu väldigt roligt att även kunna erbjuda våra tittare Sveriges bästa basket, säger Viasats sport- och OS-chef Erik Westberg och fortsätter:

– Vi vill gärna bidra till att lyfta basketintresset ytterligare, inte minst då det är en OS-sport. I sommar har vi sänt både dam- och herr-EM, och i höst fortsätter vår satsning med NBA, Euroleague och nu dessutom Basketligan.

För mer information:

Kontakta SBBF:s kommunikationsansvarige Henrik Schöldström, telefon: 0702428560,
eller Viasats presschef Fredrik Johansson. telefon: 0736992318