FIBA kommer att tillåta spel med huvudbeklädnad

Det internationella basketbollförbundet, FIBA, har vid ett styrelsemöte i Genève i helgen beslutat att tillåta att basket kan spelas med huvudbeklädnad. FIBA:s styrelse har uppmanat sin tekniska kommitté att ta fram underlag för att de ska kunna ta det definitiva beslutet vid sitt nästa möte i maj. För Svenska Basketbollförbundet, SBBF, är detta välkomna nyheter.

– Basket är en av Sveriges mest tillgängliga och inkluderande sporter och att FIBA nu ändrar sina regler avseende spel med huvudbeklädnad är mycket glädjande, säger SBBF:s ordförande Mats Carlson.

SBBF tillåter idag spel med huvudbeklädnad som inte medför skaderisk på ungdomsnivå men var förhindrade att göra detta i nationella förbundsserier pga FIBA:s tävlingsbestämmelser. Frågan blev högaktuell i Sverige ifjol då Huddinge Basket ansökte om dispens för att deras spelare Noha Berhan skulle få spela med slöja på nationell nivå. SBBF kunde då inte godkänna denna då FIBA:s regler förbjöd huvudbeklädnad som var mer än 5 cm bred.

Då frågan är komplex och berör rättigheter på flera olika plan diskuterade förbundsstyrelsen frågan noga innan beslutet att söka dispens hos FIBA togs. SBBF dispensansökan godkändes av FIBA den 16:e november. Nu ska alltså FIBA ta fram nya riktlinjer för huvudbeklädnad som möjliggör spel utan att det ska vara en skaderisk och SBBF:s dispens gäller tills de nya reglerna implementeras.

Kontaktperson:

Mats Carlson, ordförande: