Jerebko avgjorde NBA-semifinal mot regerande mästarna

Jonas Jerebko avgjorde nattens semifinal i NBA för Boston Celtics mot Cleveland Cavaliers. Boston vann med 111-108 och svensken satte 10 poäng och tog 5 returer. I slutet av matchen fick Jerebko förtroendet att spela och han tackade genom att sänka en avgörande trepoängare med 30 sekunder kvar fram till 109-106.

De flesta trodde nog att Cleveland Cavaliers skulle vinna fyra raka matcher efter att Boston Celtics storstjärna Isiah Thomas skadat sig så pass illa att han spelat klart för säsongen. Men laget Boston Celtics ville annorlunda och inte minst Jonas Jerebko klev fram.

– Det gjorde ont att förlora de två första matcherna på hemmaplan. Vi hade nog för stor respekt för dem. I dag ville vi visa att vi kan spela och vi kämpade verkligen hela vägen, sade Jerebko till Inside NBA.

Jerebko hyllas först och främst för sin tuffa attityd som gav energi till hemmalaget men även offensivt visade han vägen. 100-procentigt skytte varav ett nästan matchavgörande skott med 30 sekunder kvar av match fram till 108-106 kom att bli tungan på vågen för Boston Celtics.

Cleveland Cavaliers LeBron James gjorde bara 11 poäng och kom inte alls igång. Cavaliers, som ifjol avslutade NBA-finalerna med tre raka vinster, var också obesegrade i detta slutspel. Inte sedan Los Angeles Lakers på 80-talet har ett lag haft fler slutspelsvinster i rad.

Nästa match i semifinalserien spelas natten till onsdag svensk tid.

• Sport