Praktiska Gymnasiet Göteborg förlänger nuvarande hyresavtal hos Svenska Hus

Praktiska Gymnasiet Göteborg förlänger nuvarande hyresavtal hos Svenska Hus

Praktiska Gymnasiet Göteborg har valt att förlänga sitt hyresavtal om ytterligare fem år. Avtalet omfattar ca 2 165 kvm och innebär att Svenska Hus anpassar lokalen för hyresgästens ändamål, vilket resulterar i ett ökat hyresvärde. Svenska Hus ser det som ett långsiktigt avtal som möjliggör att Praktiska Gymnasiet Göteborgs verksamhet och koncept kan implementeras ytterligare.

Praktiska Gymnasiet är ett yrkesgymnasium med flertal program och inriktningar och utbildar för att det ska leda till jobb. De startade sin första skola redan 1999 och har idag 33 skolor runt om i Sverige. Praktiska Gymnasiet Göteborg har varit hyresgäster hos Svenska Hus på Gröna gatan i Göteborg sedan 2009.

– Vi är mycket stolta och glada över att vi tillsammans med Praktiska Gymnasiet Göteborg skapar en lösning som innebär att de långsiktigt väljer att stanna i vår fastighet. Det känns extra givande att det är en gymnasieskola och att vi kan bidra till en fortsatt kontinuitet för eleverna och möjliggöra för dem att fortsätta sin utbildning i samma lokaler, säger Jessica Stenström, förvaltare Svenska Hus.

Under sommaren kommer en större invändig renovering att göras utifrån gymnasiets egna koncept och profil.

– Vi har under flera år haft en mycket bra dialog med Svenska Hus vilket känns oerhört positivt. Tillsammans med Svenska Hus satsar vi nu på en upprustning av våra lokaler för att skapa de bästa förutsättningarna för oss att bli Göteborgs bästa gymnasieskola för yrkeselever. Våra lokaler anpassas bland annat efter yrkesprogrammen fordon och transport, frisör, industriteknik, el- och energi, bygg och anläggning samt vård- och omsorg. Detta är viktiga utbildningar där majoriteten av eleverna får jobb direkt efter gymnasiet. Vi ser med spänning fram emot att få välkomna våra elever tillbaka till en nyrenoverad skola i augusti, säger Sandra Nyberg, rektor på Praktiska Gymnasiet i Göteborg.

– Vi gläds åt det fortsatta förtroendet och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete. Lokalerna kommer att få ett rejält lyft och bli mer trivsamma för elever och personal, säger Peter Stalfors, tf regionchef Svenska Hus

För ytterligare information:

Jessica Stenström, förvaltare, Svenska Hus AB
010-603 93 31 jessica.stenstrom@svenskahus.se

Peter Stalfors, tf regionchef, Svenska Hus
010-603 93 02 peter.stalfors@svenskahus.se

SVENSKA HUS är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag och vi bedriver verksamhet i Stockholm, Göteborg och
Skåne. Vi förvärvar fastigheter med utvecklingspotential, utvecklar nya projekt och förvaltar med ett hållbart och långsiktigt perspektiv. Hyresvärdet uppgår till drygt 600 MSEK och fastighetsbeståndets marknadsvärde uppskattas till cirka 7,7 MDSEK. Vi har kontor i samtliga tre regioner, huvudkontoret ligger i Göteborg och vi har totalt 55 anställda. Svenska Hus är en del av koncernen Gullringsbo Egendomar. Övriga bolag i koncernen är MVB, Forestry, Wangeskog Hyrcenter, Torslanda Entreprenad, ANLAB, Novi Real Estate, Svenska Solenergiparker och Munkbron Finans. Mer information om Svenska Hus finns på svenskahus.se