Maria Wetterstrand och Daniel Massot tillsammans med pristagarna i kategorin Årets innovatör

Svenska Hus ägare belönade Årets Framtidsbyggare 2016 med 1,2 miljoner

Årets Framtidsbyggare premieras årligen av Stiftelsen för energieffektivt byggande som sedan starten varit mycket aktiv i strävan att ta ett större samhällsansvar. Prissumman är 1,2 miljoner och går till personer som gjort särskilda insatser för att bidra till energieffektivt byggande. Priset delas ut i samarbete med Lunds Universitet och Fastighetsvärlden.

Årets vinnare har nu utsetts av en jury bestående av Maria Wetterstrand, Thomas B Johansson, Kristina Mjörnell, Åke Blomsterberg, Willy Wredenmark samt representanter från Svenska Hus och MVB. ”Priset är viktigt och ett led i våra ambitioner som bolag och koncern att arbeta för goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar utveckling i framtiden”, säger Daniel Massot, vd för Svenska Hus.

Priset för Årets innovatör tilldelades Maria Cristina Munari Probst och Christian Roecker från Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne i Schweiz. De fick pris för sitt forsknings- och utvecklingsarbete som är ett bra exempel på innovativt samarbete mellan arkitekt och ingenjör. Maria och Christian har under lång tid arbetat med att integrera modern solenergiteknik i äldre och arkitektoniskt känsliga hus på ett effektivt och estetiskt sätt.

Årets vinnare och motiveringar i respektive kategori;

ÅRETS INNOVATÖR - Maria Cristina Muniari Probst och Christian Roecker har genom ett innovativt forsknings- och utvecklingsarbete på ett metodiskt och nytänkande sätt visat hur man kan skapa möjligheter och identifiera kriterier för byggnadsintegrering av solenergisystem med hög arkitektonisk kvalitet. De har vidareutvecklat en metodik för städer och stadsplanerare att kartlägga och analysera hur byggnadsintegrering bör anpassas för olika applikationer i känslig befintlig miljö. Verktyget kan vara ett stöd för att strategiskt planera för mer byggnadsintegrerad solenergi. Deras forsknings- och utvecklingsarbete är ett mycket bra exempel på innovativt samarbete mellan en arkitekt och en ingenjör.

ÅRETS OPINIONSBILDARE - Hans Eek har under många år varit en stark opinionsbildare som aktivt arbetat för energieffektivisering i byggnader. Som arkitekt har han själv medverkat till att ta fram koncept för byggnader med mycket låg energianvändning samt effektivisering av befintlig bebyggelse och han har i samverkan med kollegor och genom nätverk aktivt och kraftfullt fört diskussionen om vikten av en mer energieffektiv bebyggelse.

ÅRETS TALANG - Nio studenter vid Lunds universitet har visat särskilt intresse och talang för energieffektivt byggande och delar på prissumman 200 000 kronor i kategorin Årets Talang.

Daniel Massot, jurymedlem och vd för Svenska Hus
daniel.massot@svenskahus.se