Tiraholms Fisk – fiskar, förädlar och serverar!

Långt in i Hallands inland, på gränsen till Småland blomstrar fisket! Trots att man fiskar skonsamt och selektivt. Eller kanske just därför. Tiraholms Fisk är ett lysande exempel på att det går att leva på sin näring – om man tar vara på resurserna på rätt sätt. På en halvö vid Bolmens västra strand ligger Tiraholms Fisk. 10 km öster om Unnaryd samhälle. Rakt in i skogen. När man skumpar på små skogsvägar den sista biten tvivlar man på att man hamnat rätt. Men så plötsligt glesnar granarna och alldeles vid vattnet ligger en gård med många byggnader. På gården är det full aktivitet även om man som stadsbo tycker det är bedövande lugnt och tyst. Vicky och Nisse Ekwall tog över verksamheten på gården Tiraholm i mitten av 1980-talet. De brukade jorden samtidigt som de utvecklade fisket i sjön Bolmen. Snart tog fisket och fiskodlingen över verksamheten, men lönsamheten var ett problem. Att sälja fiskråvara till grossist inbringade inte många kronor. Då föddes idéerna som idag utvecklats till en hel näringskedja. Man fiskar gös, abborre, gädda, mört med flera fiskar. Odlingen ger regnbåge. Från de tio fasta ryssjorna vittjar man fisk tre gånger i veckan. De små fiskarna släpps levande tillbaka och man tar bara upp det man har behov av. I de sex odlingskassarna simmar regnbåge vilket ger en jämn tillgång året runt. Från det egna rökeriet får man varm- och kallrökt fisk som sedan, tillsammans med den färska fisken, säljs i gårdsbutiken. I restaurangen kan den hungrige beställa in härliga fiskrätter, allt efter egna recept och från och med i vår har man kompletterat med bar och glasscafé. Säsongen börjar alltid vid Kristi Himmelsfärdshelgen. Oberoende när den är. – Det är enklast så, säger Vicky, då kommer folk ihåg. På sommaren har man öppet till kl. 20.00 nästan varje dag. Då kommer barnen hem och andra ungdomar strömmar till för att möta anstormningen av besökare. Att det är mycket arbete att driva denna typen av verksamhet är det ingen tvekan om. Men att det går är familjen Ekwall ett levande bevis på. Ingen plats ligger för långt bort om konceptet är intressant. Avståndet kan snarare vändas till en fördel. Att besöka unika miljöer, uppleva nya smaker från regionen är alltid intressant. Då kan man åka långt. Och på skumpiga skogsvägar. Småskaliga, närproducerade, upplevelsebaserade verksamheter har framtiden för sig, tror vi på Svensk