Bea Szenfeld, Julia Krantz, Marko Checci bland de nya namnen till Design S-dagen

Svensk Form har tidigare kunnat presentera de internationella talarna Ulrike Maichel, (Executive Director, Little Sun), Sumantro Ghose (MD London Design Biennale) och Cheryl Akner-Koler (Professor på industridesignprogrammet vid Konstfack samt huvudansvarig för forskningsprojektet HAPTICA) till Design S-dagens seminarium den 11 juni. Nu fyller vi på med namnkunniga paneldeltagare och två nya programpunkter.

Nu fyller vi på med namnkunniga paneldeltagare och två nya programpunkter till Design S-dagen: Design for Change - but how? med b la Bea Szenfeld (designer) och Marko Checci (Partner Studio Stockholm Arkitektur) och Framtidens Material med Dag Holmgren (designer MSD, Svenskt Aluminium), Jon Haag (Head of Test & Demonstration Office, RISE) och Julia Krantz (Creative Director, Volumental).

Design S-dagen presenteras av Svensk Form och anordnas den 11 juni på Kulturhuset i Stockholm. Seminariet samlas under temat Design for Change och är en plattform för alla områden och yrkesverksamma inom svensk design att mötas och samtala om design och dess påverkan i alla miljöer som vi rör oss i, hållbarhet, innovation och samtiden.

Seminariet sker i anslutning till prisceremonin av det prestigefyllda Design S - Swedish Design Awards (fd Utmärkt Svensk Form) som delas ut i 19 olika kategorier. Design S- Swedish Design Awards är därmed Sveriges bredaste designutmärkelse och syftet är att främja svensk design, kraften av design och hållbarhet inom alla olika områden. Utmärkelsen innefattar ett stort antal kategorier som visar just omfattningen av hela designområdet; tjänstedesign, industridesign, konsthantverk och digital design, mode och arkitektur för att nämna några.

KEYNOTES (ENG)

Ulrike Maichel, Executive Director, Little Sun
Little Sun-projektet startades av den världsberömde konstnären Olafur Eliasson. Little Sun producerar en specialdesignad solcells-lampa för de 1,1 miljard människor som saknar tillgång till elektricitet.

Sumantro Ghose, MD London Design Biennale
London Design Biennale är en mötesplats och utställning med världens ledande formgivare på Somerset House i London i september 2018. Årets tema är ”Emotional States”, och precis som Design S så vill biennalen också sammanföra alla typer av designdiscipliner för att spegla designens kraft och närvaro på olika plan i samhället.

Cheryl Akner-Koler, Professor inom teoretisk och tillämpad estetik på industridesignprogrammet vid Konstfack samt huvudansvarig för forskningsprojektet Haptica
En presentation av Haptica-projektet som utforskar erfarenheter av beröring, textur, temperatur, vibration och grepp, genom estetiska laborationer som bygger på haptiska erfarenheter från industridesign, måltidsdesign och kombinationen mat/dryck.

SEMINARIER (SE)

Framtidens material
Dag Holmgren, designer MSD, Svensk Aluminium
Jon Haag, Head of Test & Demonstration Office, RISE (Research Institute Of Sweden)
Julia Krantz, Creative Director, Volumental

Design for change – but how?
Bea Szenfeld, modedesigner
Erik Hammarström, chef för kundupplevelse, samarbete & kvalitet, Antrop
Marco Checchi, partner, inredningsarkitekt MSA/MFA, Studio Stockholm Arkitektur
Matilda Dominique, konstnär
Pablo Londono, this is Sweden, Co-Founder

Konferencier & Moderator:
Jonas Lundin (Creative Design Director, LA+B)

Design S-dagen 2018 - Design for Change
Tid: Måndag 11 juni 2018, kl 12:30 – 16.00
Plats: Kulturhuset Stadsteatern, Hörsalen – Plan 3, Stockholm

Prisceremoni Design S - Swedish Design Awards

Tid: Måndag 11 juni 2018, kl 18.00
Plats: Kulturhuset Stadsteatern, Hörsalen – Plan 3, Stockholm
Närvarar gör Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, Mats Widbom, vd Svensk Form och Lisa Lindström, juryordförande. Konferencier är Li Pamp.

För pressackreditering vänligen kontakta Unn Warlenius, unn@warlenius.com

Följ Svensk Form:
Facebook: facebook.com/SvenskForm
Instagram: @svenskform
Twitter: @svenskform
#svenskform #design_s

För mer information om Design S-dagen, prisceremoni och nominerade till Design S - Swedish Design Awards besök: http://design-s.se/