Form startar contentbyrå: "Nu bygger vi ett mediehus"

Vinnarteamet bakom prisbelönta design- och arkitekturmagasinet Form startar nu ett nytt projekt, contentbyrån Form Content. Med de erfarna tidningsmakarna Bo Madestrand och Salka Hallström Bornold i spetsen ska Form Content skapa innehåll och uppdragspublicistik för kunder i design- och arkitekturvärlden.

– Inte många byråer har startat med så goda förutsättningar. Vi har ett historiskt varumärke och ett unikt nätverk inom nordisk arkitektur och design, säger Bo Madestrand.

Sedan Form grundades 1905 har tidningen haft en ledande roll i branschen. Madestrand och Bornold tog över år 2013. Under deras ledning har Form tagit hem branschens finaste pris, Årets Tidskrift, och flera nomineringar – senast i kategorin Årets Omslag. Nu är det alltså dags för nästa steg.

– Vi bygger ut verksamheten från tidskriftsförlag till nytt mediehus, en kreativ ateljé som både driver redaktionella och kommersiella projekt, säger Salka Hallström Bornold.

Madestrand och Bornold hör till designvärldens mest etablerade namn och är välkända journalister. Form Content blir en content marketing-inriktad gren av förlaget Mandelgren Magazine AB, som ägs av Svensk Form.

Bo Madestrand
En av landets mest tongivande journalister inom konst, design och arkitektur. Chefredaktör för Form.

Bakgrund: Har arbetat som journalist och tidningsmakare i 25 år. Började som medarbetare på Nöjesguiden, där han snabbt avancerade till biträdande chefredaktör. Därifrån fortsatte han till kulturredaktionerna på Expressen och Dagens Nyheter. I dag är han alltjämt konst- och designkritiker för DN, men ägnar större delen av sin arbetstid åt Form. Därutöver är han redaktör för Svenska Filminstitutets internationella branschtidning Swedish Film. Bo har även arbetat som copywriter för PR-byrån Jung och författat flera böcker, bland annat Street Food tillsammans med Marcus Samuelsson och Konstnärer & deras ateljéer.

Utmärkelser: Årets Tidskrift 2014
Nomineringar:
Årets Innovativa Satsning 2014, Årets Omslag 2015

Salka Hallström Bornold
Känd i mode- och designbranschen som framstående journalist och redaktör. Biträdande chefredaktör för Form.

Bakgrund: 20 år som tidningsmakare och copywriter, med flera framgångsrika pionjärprojekt bakom sig. Hon fick sitt första pris för konstruktionen av nätbokhandeln Bokus, var med och grundade tidningen Bon och curerade den stora modeutställningen Fashination på Moderna Museet. Hon har även jobbat internationellt, som art buyer för magasinet D2 i Oslo och trendanalytiker för London-byrån WGSN. Salka har lång erfarenhet av uppdragspublicistik, bland annat som mångårig redaktör för världens största kundtidning – H&M Magazine.

Utmärkelser: Årets Journalist 2008, Årets Tidskrift 2014
Nomineringar: Årets krönikör 2008, Årets Innovativa Satsning 2014, Årets Omslag 2015

Läs mer på resume.se