HAMRA, foto: Michel Bonvin

Hamra vinnare av Svenska Fönster-priset

Arkitekten Anna Chavepayre, Collectif Encore och uppdragsgivarna Birgitta och Staffan Burling vann det prestigefulla Svenska Fönster-priset i Design S – Swedish Design Awards 2018 med en prissumma på 50000 kronor. Priset delades ut av Svenska Fönsters vd Beatrice Kortner Henriksson och Svensk Forms vd Mats Widbom på plats vid den privata ateljébostaden Hamra på Gotland idag 3 juli.

Svenska Fönster-priset instiftades 2016 av Design S tävlingens huvudsponsor tillsammans med Svensk Form. Priset syftar till att lyfta intresset för fönsterlösningar och uppmuntra till att bygga med ljus.

Hamra är en privat ateljébostad i Hamra på Gotland som kan förändras och anpassas efter årstiderna. Väggarna är inte enbart en begränsning mellan ute och inne, utan bygger flexibla och funktionella rum som kommunicerar med exteriörerna. På vintern värms bara en del av huset upp och på sommaren förvandlas hela tomten till bostad, inklusive taket.

– Ateljébostaden Hamra är ett ypperligt exempel på hur viktigt samarbetet mellan arkitekt, beställare och byggare är. Tongivande är hur arkitekten har tolkat beställarens idé om ett gott liv på gotländska Sudret, där de stora fönsterytorna skapar ett spännande samspel mellan arkitektur och natur, säger Mats Widbom, vd Svensk Form.

– Vi på Svenska Fönster anser att det är viktigt att kunna hantera ljuset i arkitekturen – det är en konst att förena det naturliga ljusets helande och stimulerande kraft inomhus med att förstärka en byggnads karaktär. Det har arkitekten Anna Chavepayre lyckats med och vi är glada för juryns beslut, säger Beatrice Kortner Henriksson, vd Svenska Fönster.

Juryns motivering löd:
”I denna ateljébostad arbetar fönstren som både ljusinsläpp, dörrar, väggar, avskiljare, förmedlare, inramning, öppningar och avslut. Fönstren skapar rum på båda sidor om sig med en arkitektonisk självklarhet som gör insida och utsida till en helt förhandlingsbar lek av funktioner och kommunikation. I mötet mellan ateljé och bostad, bunker och terrass, tröskel och horisont förenas fasad och fönster i en smidig tango för betong och glas.”

Design S – Swedish Design Awards presenteras av Svensk Form i samarbete med:
Svenska Fönster (Huvudsponsor) Svenskt Aluminium (Sponsor) Lauritz.com (Partner) Samarbetspartners: ASFB – Association of Swedish Fashion Brands, BNJ & Co, Design Region Sweden, Konsthantverkscentrum, SVID – Stiftelsen Svensk Industridesign, Svenska Tecknare, Swerea SWECAST AB och TMF - Trä- och Möbelföretagen.