Tessa Geuze, ny gästpostare @formmagazine

Ikea-stipendiaten Tessa Geuze gästar @formmagazine 1-30 april

I april välkomnar Form Tessa Geuze som ny gästpostare på Instagramkontot @formmagazine. Tessa är en av de 20 nominerade i Ung Svensk Form 2017 och hon inleder månaden med sina iakttagelser från årets designvecka i Milano.

Tessa är en holländsk industridesigner just nu baserad i Rotterdam. Hon nominerades med sitt verk Identity of Things i Svensk Forms utmärkelse Ung Svensk Form. Juryns motivering löd:

”Vem har inte drömt om att poppa popcorn med strykjärnet, eller stryka skjortor med mönster av stekta ägg? Först nu är det möjligt. Tessa Geuze målar upp en snygg, men jobbig framtid där våra hushållsapparater blir multifunktionella, som schweizerknivar. Om den här designern får sätta klorna i annat, då kan vad som helst hända.”

Tessa blev också utvald till årets Ikea-stipendiat inom Ung Svensk Form. Det innebär 5 månader med lön och boende i Älmhult hos Ikea of Sweden.

– Jag tror att formgivare kan spela en roll genom att hela den dåliga relationen mellan mänskligheten och produkterna, genom att flytta fokus från användande till deltagande. Min takeover på Instagram kommer att handla mycket om inspiration! säger Tessa Geuze.

Form fortsätter sin gästpostar-serie på Instagram. Här får unga formgivare fritt disponera kontot @formmagazine under varsin månad. Hittills har gästpostarna gjort nedslag både på Dutch Design Week och Tokyo Design Week för att nämna några.

– På Instagram ger vi våra följare chansen att lära känna några av landets mest intressanta unga formgivare på ett personligt plan. Vi får ta del av deras inspiration och idéer, men också av resor de gör och utställningar de deltar i världen över, säger Bo Madestrand, chefredaktör på Form.

Följ Tessa Geuze 1-30 april på följande hashtags:
#formguestagrammer
#formmagazine

Klicka här för att komma till @formmagazine