​Korea + Sweden Young Design Award – prisceremoni hos Svensk Form

​Korea + Sweden Young Design Award – prisceremoni hos Svensk Form

När Ung Svensk Form visades i Seoul i samband med IKEA Democratic Design Days 2017 såddes ett frö till en ny designtävling: Korea + Sweden Young Design Award. 2019 är det dags för den första tävlingsomgången och lördagen den 15 juni delades priset ut till tre koreanska formgivare i Svensk Forms bibliotek på Skeppsholmen. Republiken Koreas första dam Kim Jung-sook och Drottning Silvia deltog i prisceremonin, i samband med det pågående statsbesöket från Republiken Korea.

– Det är en stor ära för Svensk Form att arrangörerna i Korea har inspirerats av vår årliga tävling Ung Svensk Form och nu på ett liknande sätt visar upp unga koreanska talanger inom arkitektur, mode och design, säger Mats Widbom, VD för Svensk Form.

De tre vinnande bidragen är Letter Desk av Hayoung Lee, DIY House Kit av Sanghee Park och The New Handle av Yujin Kang. Tillsammans med tre formgivare från Ung Svensk Form 2019 – Tonje Halvorsen, Simon Skinner och Jan Klingler – visade formgivarna upp sina alster för Fru Kim Jung-sook och drottningen. Tillsammans deltog även alla formgivarna i ett designsamtal med fokus på hållbarhet, inkluderande design och utmaningarna med att vara en ung designer idag.

Om Korea + Sweden Young Design Award

Initiativtagarna till den jurybedömda utmärkelsen är Sveriges ambassad i Seoul, Korea Institute of Design Promotion, och IKEA Korea. Den tidigare Ung Svensk Form-vinnaren Kyuhyung Cho, numera verksam i Seoul, är juryns ordförande. Med i juryn finns även tre representanter från Ung Svensk Form-juryn: arkitekten Tor Lindstrand, industridesignern Petra Lilja och Svensk Forms vd Mats Widbom. Hållbarhet och innovation utgör grunden till utmärkelsen som i år också har temat inkludering.

Svensk Form och Svenska institutet arrangerade prisutdelningen på Skeppsholmen i samarbete med initiativtagarna till priset.

I samband med lördagens program signerades även ett Memorandum of Understanding (MoU) mellan Svensk Form och Korea Institute of Design Promotion för att främja fortsatt samarbete i framtiden.

Om Ung Svensk Form
Ung Svensk Form är en årlig jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning som har som syfte att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. I Ung Svensk Form lyfts behovet av att skapa och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden. Ung Svensk Form har en viktig funktion som ett forum där möten mellan formgivare, producenter och publik uppstår. Utställningen turnerar både i Sverige och utomlands. Projektet startades 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/ Design Center i Malmö och många av tidigare års deltagande formgivare är numera väl etablerade inom sina respektive områden. UtställningenUng Svensk Form drivs av Svensk Form i samarbete med ArkDes, IKEA, och Malmö stad.