Kritik från arkitekter om skolmiljömiljarden: ”En miljard är inte jättemycket pengar”

Utbildningsminister Gustav Fridolin möttes av kritiska arkitekter när han talade om regeringens skolmiljömiljard under onsdagen 5 november, på ett fullsatt seminarium som arrangerades av arkitektur- och designtidskriften Form i Stockholm. Tonläget i debatten blev stundtals hård.

Onsdag 5 november arrangerade Form ett seminarium om skolmiljön där utbildningsminister Gustav Fridolin mötte en rad representanter från skolväsendet och arkitekturbranschen. Arbetsmiljöverkets projektledare för den stora skolinspektionen under 2013-16, Adam Jansson, vittnade om vad de ofta hör ute på skolorna:

– Det är förbluffande vanligt att vi hör från pedagogerna att de inte fått vara med i processen när en ny skola byggs, framför allt på kommunalt drivna skolor.

Flera av seminariets paneldeltagare var kritiska till skolmiljömiljarden, den miljard som regeringen satsar på skolmiljön under 2015 till 2018.

– En miljard är jättemycket pengar, men det är inte jättemycket pengar, sa Sveriges Arkitekters förbundsdirektör Tobias Olsson.

Under seminariet jämfördes skolarkitekturens roll i Sverige med Finland och Danmark. Olsson framhävde vad svenska kommuner och privata skolföretag skulle kunna lära av våra grannländer:

– Man måste bearbeta incitamentsstrukturen hos beställaren så att de vill beställa något som är riktigt bra, oavsett om det är privata eller offentliga aktörer.

Gustav Fridolin betonade under sitt tal att problemen med skolmiljön är mer omfattande än buller och ventilation, de två faktorer som vanligtvis tas upp.

– Det är inte de enda problemen vi har med arbetsmiljön och elevers arbetsmiljö i skolan. Det finns flera utmaningar som är sammankopplade, sa Gustav Fridolin.

Fridolin citerade Ellen Key när han tog upp höga portar som exempel på att skolor en gång byggdes ”med utgångspunkten att man skulle veta som barn att man var liten och att kunskapen var stor”. Vidare erkände ministern att dagens lokaler inte passar den undervisning som bedrivs idag. Vad tog då utbildningsminister Gustav Fridolin med sig från de andra talarna på seminariet?

– Jag tar med mig hur enormt viktigt det är att den här typen av satsningar blir inspirerande för andra. När vi nu går in med statliga medel, måste vi se till att det görs på ett sätt som inspirerar också dem som inte får direkt möjlighet att ta del av de statliga medlen, därför att vi, för maximal effekt, väljer att fokusera på ett av skolområdena.

Lyssna på seminariet
Lyssna på delar av seminariet. På Forms hemsida finns nu Gustav Fridolins tal och den efterföljande paneldebatten att lyssna på som ljudfil.

Talarna
Gustav Fridolin, Utbildningsminister
Talade om behovet av att satsa på skolans miljö och att staten lägger en miljard kronor på skolmiljön under 2015-18.

Adam Jansson, Arbetsmiljöinspektör Region öst Arbetsmiljöverket
Under 2013-16 inspekterar Arbetsmiljöverket 30 % av alla större huvudmäns skolor. Jansson berättade om bullret och ventilationsproblemen i våra skolor, särskilt gällande skolkorridorer och matsalar.

Julian Weyer, Partner och arkitekt på danska C.F. Møller
Pratade om de förutsättningar den kända arkitektstudion möter i Danmark och vad svenska beslutsfattare kan lära sig av danska kommuners ansats. Särskilt om projektet RULL i Århus och om hur man i Tyskland bygger om befintliga 1950- och 1960-talsskolor för att passa moderna krav och pedagogik.

Tobias Olsson, Förbundsdirektör Sveriges Arkitekter
Talade om hur dagens skolmiljö är avhängig av hur pedagogiken sett ut under tidigare decennier, med dåtidens katederundervisning och kortare lektioner. Myntade dessutom ett nytt begrepp, ”ventilationsträsket”, som en beskrivning för att politikerna alltför mycket fokuserar på luften när det diskuteras skolmiljö.

Lisa Daram, Verkställande chef ARKUS
Tänker arkitekterna rätt? ARKUS är en stiftelse som främjar forskning och utveckling inom arkitektur och samhällsbyggnad. Daram berättade om deras syn på kunskapsläget.

Paneldebatt
Utöver talarna även: Mattias Hallberg, ordförande Sveriges Elevkårer, och Lina Swanberg, studiochef för Utbildning på Tengbom.

Officiella hashtags:
#skolmiljömiljarden
#formfrukost

Läs reportaget i Form
Kontakta oss för en pdf av reportaget ”Dansklektioner” i Form nr 5/2014.

För mer information vänligen kontakta:
Sofia Hallström, projektledare Form och initiativtagare/arrangör av seminariet,
sofia@formmagazine.com, 073-508 90 92

Elna Lassbo, presskontakt Form och Svensk Form,
elna.lassbo@svenskform.se, 072-323 31 48

Övriga kontaktuppgifter:

Arbetsmiljöverket: presstjansten@av.se, arbetsmiljoverket@av.se, 010-730 91 55

C.F. Møller, Stockholmskontoret: stockholm@bergcfmoller.se, 08-555 760 00

ARKUS: lisa.daram@arkus.se, 070-391 20 24

Sveriges Arkitekter, presskontakt: elisabet.naslund@arkitekt.se, 08-505 577 34

Sveriges Elevkårer, presskontakt: kristoffer.ruckemann@sverigeselevkarer.se, 070-109 03 17

Tengbom, Stockholmskontoret: info@tengbom.se, 08-412 52 00