Matti Klenell formger Ung Svensk Form 2024!

Matti Klenell formger Ung Svensk Form 2024!

Salong, paviljong, mässa eller hall – för en utställning som turnerar till landets alla hörn behövs en flexibilitet i ramverket. Nu uppdaterar vi Ung Svensk Forms iscensättning! Med vår nya producent Dunkers kulturhus och vår samarbetspartner branschorganisationen Svenskt Trä skapas tillsammans med formgivaren Matti Klenell en helt ny utställningsform inför Ung Svensk Form 2024.

Bakom varje utställning finns en kreativ strategi. Med en lyckad utställningsform leder varje ny vändning besökaren ansikte mot ansikte med ett nytt motiv; en ny berättelse.

– Bidragen i Ung Svensk Form berör mig alltid lika starkt – med sin ärliga strävan förmedlar de en unik känsla av klarsynthet och samtidig optimism. Tack vare vårt nya samarbete kan vi formge hela utställningen i samma passionerade anda!, säger Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form.

Efter succévisningen av Ung Svensk Form under fjolårets H22 har vi nu glädjen att presentera Dunkers kulturhus som ny utställningsproducent! Tillsammans med vår samarbetspartner Svenskt Trä och tidigare Ung Svensk Form-vinnaren Matti Klenell antar de den komplexa utmaningen i att producera formen till denna ständigt evolverande utställning.

– Ung Svensk Form har ständigt visat sig vara ett aktuellt och spännande utställningskoncept. Att vi nu tillsammans med en dynamisk trio får möjlighet att verkligen utveckla och utmana formen genom klimatsmarta och innovativa lösningar är minst sagt ett hedersuppdrag, säger Axel Swanstein, utställningsproducent Dunkers kulturhus.

I rollen som utställningsarkitekt för denna mångfacetterade grupp formgivare krävs förmågan att ta fram en responsiv utställningsform som kan anpassas efter såväl olika utrymmen som olika antal föremål. En inte helt enkel uppgift – men kanske kan den underlättas om man själv är trefaldig vinnare av Ung Svensk Form!

– Fantastiska Ung Svensk Form är för mig i första hand en social händelse. Ett sätt att som deltagare möta en publik men också kollegor att nätverka och samarbeta med i framtiden. Även för mig i rollen som utställningsformgivare var den sociala aspekten avgörande för att ge mig på den roliga utmaningen att formge årets upplaga. Projektgruppen på Svensk Form och Dunkers kulturhus som leder arbetet med samarbetspartnern Svenskt Trä bär på kunskap, energi, driv och framtidstro som man vill få ta del och vara en del av, säger formgivaren Matti Klenell.

Utställningsformen är det som lyfter och ger luft åt bidragen på varje visningsplats – vad passar då bättre än ett material som själv andas? Ihop med Ung Svensk Forms samarbetspartner Svenskt Trä får valet av material sitt existensberättigande utifrån en gedigen expertiskunskap. Med trä som utgångspunkt kommer Svenskt Trä tillsammans med Matti Klenell att ta fram ett resultat som tar hänsyn till både materialets ursprung, livscykel och utbytbarhet.

För att uppnå långsiktigt hållbar utveckling behöver vi samarbeta. Genom vårt partnerskap med Ung Svensk Form vill vi bidra till ökad kunskap, tidigt i designprocessen, om materialet trä och dess mångsidighet. Med den kompetens som finns hos teamet på Dunkers Kulturhus och Matti Klenell vill vi tillsammans skapa ett utställningskoncept som värnar om dagens behov utan att äventyra framtiden, säger Björn Nordin, chef arkitektur och design på Svenskt Trä.

Om Dunkers kulturhus:
Dunkers kulturhus är en konst- och kulturdestination i Helsingborg. På Dunkers kulturhus produceras stora utställningar inom samtidskonst, kulturhistoria, fotografi och design. Scenkonst och pedagogisk verksamhet för barn och unga inom dans, konst, media, musik är ett stort inslag på Dunkers kulturhus. Svensk Form och Dunkers kulturhus har en gemensam grund i strävan mot en hållbar samhällsutveckling och betydelsen av god design och innovationskraft.

Om Svenskt Trä:
Svenskt Trä sprider kunskap om trä, träprodukter och träbyggande för att främja ett hållbart samhälle och en livskraftig sågverksnäring. Det gör de genom att inspirera, utbilda och driva teknisk utveckling. Svenskt Trä representerar svensk sågverksindustri och är en del av branschorganisationen Skogsindustrierna. Sedan förra året är Svenskt Trä samarbetspartners i projektet Ung Svensk Form, där de årligen anordnar en kunskapsresa genom de svenska skogarna för ett urval stipendiater.

Om Matti Klenell:
Matti Klenell har blivit trefaldigt belönad som vinnare i Ung Svensk Form (-98, -99 och 2000) och var dessutom med i det kollektiv som formgav den allra första utställningen för 25 år sedan. Sedan sin masterexamen från Konstfacks inredningsarkitektur och möbeldesign har han idag en mångårig erfarenhet som formgivare inom såväl glas som inredningsarkitektur. Med kunder som Kosta Boda, Gärsnäs och Svenskt Tenn kombinerade med såväl solo- som grupputställningar rör han sig med lätthet inom både kommersiella processer och småskaliga konstnärliga produktioner.

Idag öppnar ansökan till Ung Svensk Form 2024 – ansökan är öppen mellan 17 maj och 17 september.

Utställningen Ung Svensk Form 2024 är en samproduktion mellan Svensk Form och
Dunkers kulturhus. Projektet genomförs i samarbete med Svenskt Trä, IKEA of Sweden, Stockholm Furniture Fair, Malmö stad och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare.

För mer information, vänligen kontakta:

Karin Wiberg, projektledare, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se