Omslag Form1/2017

Nya numret av Form: Skandalen i Göteborg, folkhemslegender och designens framtid

Form granskar en av designvärldens pågående skandaler, på museet Röhsska i Göteborg. Dessutom presenterar tidningen framtidens formgivare: de 20 talangerna som valts till årets omgång av Ung Svensk Form.

Hur ser morgondagens design ut? I nya numret av Form porträtteras en ung generation som visar ett allt starkare intresse för hållbarhet och mänskligt samspel, snarare än för massproduktion. Det handlar om materialforskning, gränsöverskridande hantverk och prylar som ställer vanetänkandet på ända.

Dessutom: Elva designprojekt som kan rädda klimatet, besök hos en av landets sista korgmakare och grävande reportage om skandalmuseet Röhsska. Salka Hallström Bornold hittar förklaringen till det finska designmysteriet och Bo Madestrand gör en postum intervju med Sture Frölén – en av folkhemmets främsta arkitekter. Under sin livstid ritade han över 500 byggnader, inklusive största delen av femtio- och sextiotalens Solna, men är i dag så gott som bortglömd.

Kom ihåg! Du träffar Form på Stockholm Furniture & Light Fair i monter: AG:04.

Form 1/2017 finns ute i butik 7 februari.

Tidningen finns även att läsa online på Readly, Ztory, Buyandread, Magazinos och Scopalto.
Och i vår egen app!

För mer information från redaktionen vänligen kontakta:
Bo Madestrand, chefredaktör Form
bo.madestrand@formmagazine.com, 070-716 41 76

För pressbilder, recensionsexemplar etc. vänligen kontakta:
Emma Olofsson, kommunikation & PR
emma.olofsson@svenskform.se, 08-463 31 48

Följ Form i sociala medier:

Debattera med Form-redaktionen i Facebook-gruppen Formdebatt här.
Läs FormReport, digital nyhetsrapport som kommer ut varje månad.

formmagazine.com