Stolen Petite, designad av David Ericsson för Gärsnäs

​Petite av David Ericsson – svensk finalist i nordiska designtävlingen Sustainable Chairs

Det blev stolen Petite, designad av David Ericsson för Gärsnäs, som drog det längsta strået bland de tio svenska finalisterna i den nordiska designtävlingen Sustainable Chairs.

Juryn, som bestod av Bo Madestrand, chefredaktör på tidskriften Form, Emma Olbers, designer och creative director, och Lars Bülow, utställningsarkitekt, möbeldesigner och grundare av Möbeldesignmuseet i Stockholm, var enig i sitt beslut. Robin Ljungar, miljö- och hållbarhetschef på TMF (Trä- och Möbelföretagen), var adjungerad till jurymötet och bedömde varje stol utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

– Fantastiskt kul att få representera Sverige med en trästol. Tack och bock, säger David Ericsson.

Juryns motivering:
"Med sina elegant svängda bakben är David Ericssons stol Petite för producenten Gärsnäs en klassisk stol med en samtida twist. Designen, med vackra detaljer framför allt i det vackert svängda ryggstödet, följer tanken att en stol först möter betraktarens blick bakifrån.

Stolen är extremt resurssnål, med en vikt på endast 2,5 kilo, vilket är miljömässigt hållbart såväl i framställningsledet som i transporten. Den pressar gränserna för vad som är tekniskt och designmässigt möjligt, och har eftersom den är gjord i lövträ ett lågt CO2-avtryck. Den är helt återvinningsbar, och fyra träskruvar som håller bakbenen på plats är enkla att avlägsna och separera.

Petite, lanserad 2018, är en miljömässigt och estetiskt långsiktigt hållbar stol, som håller minst lika lång tid som det tar för ett träd att växa upp. Den är skapad av en ung formgivare med framtiden för sig, och har redan gett avtryck i sin samtid."

Parallellt med att den svenska vinnaren har utsetts, så har de övriga nordiska länderna valt sina respektive hållbara stolar. I december kommer de vinnande bidragen från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island att presenteras i den nordiska paviljongen på FN:s klimatmöte COP24 i Katowice, Polen. Där ska klimatmötets deltagare utse en slutgiltig vinnare av de fem finalisterna. Den vinnande stolen kommer sedan att visas på det danska designgalleriet Werck under ett år samt användas i Nordiska ministerrådets hållbarhetskommunikation.

De övriga nordiska vinnarna presenteras den 1 november 2018 på https://danskdesigncenter.dk/

Tävlingen Sustainable Chairs är ett samarbete mellan Svensk Form, DOGA (Design og arkitektur i Norge), DDC (Dansk Design Center), Iceland Design Center och industrikonstförbundet Ornamo i Finland.

COP24 är namnet på nästa klimatmöte som planeras av FN. Datum för COP24 är 3-14 december 2018 och platsen är den gamla kolgruvorten Katowice nära Kraków i södra Polen. På mötet kommer ländernas delegater bland annat förhandla om hur Parisavtalet ska implementeras.

#COP24DESIGN #svenskform