David Ericssons stolar Madonna i bok med läder för Gärsnäs. Elina Johanssons pall med sittdyna av kombucha och bord med bordsyta av kaffesump

Svensk Forms stipendier 2017 går till Elina Johansson och David Ericsson

Svensk Forms stipendier 2017 går till formgivarna Elina Johansson och David Ericsson. De får 20 000 kr vardera från Johan Anderssons fond respektive Axel Larssons Minnesfond.

Varje år delas två stipendier ut på 20 000 kr vardera ur två av de fyra stipendiefonder som föreningen förvaltar. Det är Svensk Forms namnkunniga stipendienämnd som väljer vilka kandidater som ska få de åtråvärda stipendierna. De delas ut under högtidliga former på Svensk Forms årsmöte, i år i Svensk Forms bibliotek på Skeppsholmen den 20 maj.

Elina Johansson – skapar möbeldesign av kaffesump

Stipendium ur Johan Andessons fond går "till yrkesutövare under 29 år, verksam inom i första hand konstindustri och hantverk." I år tilldelas Elina Johansson detta stipendium med motiveringen:

”Elina Johanssons examensarbete på Beckmans Designhögskola var fascinerande. Hon hade oförväget experimenterat med och utvecklat nya förnyelsebara material av cellulosafibrer och kaffesump(!). Resultaten avslöjar en säker formkänsla och förmåga att utvinna sinnliga uttryck ur skräp och restprodukter.”

David Ericsson – bästa kompis med trä
David Ericsson får stipendium ur Axel Larssons Minnesfond. Till stipendiat utses ”fysisk person som är studerande eller verksam i Sverige inom området möbelformgivning, möbelhantverk och inredning och som utfört ett nyskapande och funktionellt eller i övrigt förtjänstfullt arbete inom verksamhetsområdet”. David får stipendiet med motiveringen:

”David Ericsson älskar trä. Han är särskilt glad i bok, för dess täthet och styrka och för att ytan blir så vacker när den bearbetats. Han har till och med bildat Friends of Wood, med material som blir bra kompisar till trä. Han ger sig in på djupet av stolars konstruktioner i precisa och långsamma processer med inspiration från den antika möbelhistorien. Fram träder stolarna Madonna och Hedwig, en utsökt familj som sakta utvidgas. Axel Larsson skulle ha varit stolt.”

Svensk Forms stipendienämnd består av:
Ewa Kumlin, vd Svensk Form
Synnöve Mork, formgivare