Martin Thübecks "Lobster" är en av de 25 utvalda i Ung Svensk Form 2019

​Ung Svensk Form 2019 – Möt årets alla vinnare och stipendiater!

Svensk Form har glädjen att presentera de 25 utvalda unga formgivare som deltar i årets upplaga av den nationella designutmärkelsen Ung Svensk Form. Bland de 25 deltagarna finns även de tre formgivare som mottagit stipendier från våra samarbetspartners IKEA, Folkhem och Kvadrat. Utställningen visas på ArkDes mellan den 5 februari och 31 mars 2019.

– Urvalet i Ung Svensk Form 2019 lyfter fram unga kreatörer som valt att uttrycka sig med sitt eget unika språk och som ofta tar sats ur samtiden, vare sig det handlar om en attack på konventionerna, modets upplösning eller landskapets föränderlighet i klimathotets tid, säger Mats Widbom, vd på Svensk Form.

Ung Svensk Form har en unik kraft och energi som vill påverka och förändra, lyfta frågor, skapa möten och diskussioner. Utställningen visar upp starka budskap, hantverksskicklighet och materialkänsla i världsklass, säger Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form.

Årets Ung Svensk Form-stipendiater

IKEA delar ut ett arbetsstipendium med lön och boende under 5 månader i Älmhult hos IKEA of Sweden. I år tilldelas stipendiet Martin Thübeck med bidraget Lobster.

Folkhem delar ut ett stipendium inom arkitektur på 100 000 kr. Stipendiet tilldelas Mikaela Steby Stenfalk med bidraget Collective Collection.

Kvadrat delar ut ett stipendium som består av material, en kontantsumma och möjligheten att göra en utställning i Kvadrats showroom i Stockholm. Årets stipendium tilldelas Emelie Röndahl med bidraget Google Weaving Stop-time (X).

Samtliga utvalda deltagare i Ung Svensk Form 2019

What Happens On Earth Stays On Earth, Petter Rhodiner

Why don't you listen to the silence, Daniel Gustafsson

Pressbilder, samtliga bidrag: https://bit.ly/2Du70A0

För mer information om alla bidrag och jurymotiveringar: http://ungsvenskform.se/usf-2019/vinnare-2019/

Ung Svensk Form-juryn består av: Salka Hallström Bornold (juryordförande), Samir Alj Fält, Parasto Backman, Margarita Bergfeldt Matiz, Marcus Engman, Tom Hedqvist, Åsa Jungnelius, Henrik Johansson, Kenneth Kvarnström, Petra Lilja, Tor Lindstrand, Kieran Long, Mats Widbom, Bea Szenfeld och Bolle Tham.

Varmt välkommen att se utställningen på någon av nedanstående visningsplatser!

Turné 2019:
5 feb – 31 mars, ArkDes, Stockholm
13 juni – 18 augusti, Form/Design Center, Malmö
5 dec – 25 feb, BoMo, Borlänge
Fler nationella och internationella visningsplatser tillkommer.

Om Ung Svensk Form:
Ung Svensk Form är en jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning som har till syfte att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. I Ung Svensk Form lyfts vikten av att kunna skapa och undersöka fritt utan krav på anpassning till marknaden. Ung Svensk Form fyller en viktig funktion som ett forum där möten mellan formgivare, producenter och publik uppstår. Utställningen Ung Svensk Form 2019 är en samproduktion mellan Föreningen Svensk Form och ArkDes, med stöd av IKEA och Malmö stad. Ung Svensk Form startade i Malmö på Form/Design Center 1998. Läs mer www.ungsvenskform.se

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se