Essing av Simon Bågstam – IKEA of Swedens stipendiat i Ung Svensk Form 2023

Ung Svensk Form 2023 till IKEA Museum i Älmhult!

Efter en riktig pangstart under Stockholm Furniture Fair reser utställningen Ung Svensk Form 2023 vidare för att visas hos IKEA Museum i Älmhult!

Under lovord från designplattformar som Dezeen, Habit och Frizzifrizzi hyllades öppningen av Ung Svensk Form 2023 med bravorop som ”hög designnivå och spännande cirkulära lösningar”, ”lyckad korsbefruktning av två världar” och ”samtliga är ett namn värt att hålla koll på”!

Nu åker utställningen vidare på sin Sverige-turné och öppnar om en vecka på IKEA Museum i Älmhult – en av projektets samarbetspartners tillika utställningsproducent.

– Ung Svensk Form är en viktig plattform för unga, nytänkande formgivare som visar att bra design kan ha många olika uttryck. IKEA har varit med sedan starten för 25 år sedan och som producent är vi stolta över att bidra till att innovativa idéer sprids till fler människor, säger Anna Sandberg Falk, curator på IKEA Museum.

25-årsjubileumet firas inte minst genom utmärkelsens rekordmånga stipendiegivare men också genom att belysa vad 25 års engagemang för unga formgivare genererat i praktiken. Vid öppningstillfället i Älmhult bjuder vi in till en tillbakablick på IKEAs mångåriga samarbete med Ung Svensk Form samtidigt som vi ser framåt med deltagande av IKEAs stipendiat 2023 Simon Bågstam.

– Jag har en bakgrund som båtbyggare. Så min loungestol bygger på uråldrig skandinavisk båtbyggartradition som kallas klinkbyggnadsteknik. Materialval och handhavande är baserade på metoder från vikingatiden, säger Simon Bågstam, IKEAs stipendiat Ung Svensk Form 2023.

Under öppningsveckan på Stockholm Furniture Fair blev det synligt vilken stark framåtanda Ung Svensk Form besitter. Greenhouse glödde av inspiration och Ung Svensk Form stod som ett lovande kärnhus i lokalens mitt.

– Unga formgivare har en imponerande förmåga att lyfta viktiga frågeställningar med intelligens, nyfikenhet och humor. Utställningen Ung Svensk Form 2023 bjuder dessutom på hantverksskicklighet, kreativitet och materialkänsla i världsklass. Det känns så klart extra roligt att även kunna fira Ung Svensk Forms 25 årsjubileum tillsammans med IKEA då de varit med sedan starten! säger Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form.

Invigningen på IKEA Museum i Älmhult är andra stoppet på den landslånga turnén, välkommen på vernissage och designsamtal den 2 mars 10:30. Deltar gör bland andra Mats Widbom, vd på Svensk Form, IKEA Designcheferna Eva Lilja Löwenhielm och Johan Ejdemo från IKEA of Sweden samt IKEAs stipendiat Simon Bågstam.

Turné 2023
Efter utställningsperioden i Greenhouse på Stockholmsmässan åker Ung Svensk Form 2023 vidare på sin turné. Se hela turnéplanen nedan.

• 7 – 11 februari, Stockholm Furniture Fair / Greenhouse
  • 2 mars – 16 april, IKEA Museum, Älmhult
  • 26 maj – 4 juni, Sara Kulturhus, Skellefteå
  • 2 september – 5 november, Textilmuseet, Textile Fashion Center, Borås
  • 16 November – 11 februari, Malmö Museer, Malmö

Utställningen Ung Svensk Form 2023 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare. I februari 2023 invigs utställningen i Greenhouse under Stockholm Furniture Fair.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Wiberg, projektledare, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se