Ung Svensk Form fyller 25 år!

Ung Svensk Form fyller 25 år!

Idén om en kringvandrande utställning bestående av ung svensk formgivning föddes redan 1998. I år fyller Ung Svensk Form 25 år, utställningen som genom åren bevisat att inte bara Sverige – utan hela världen – ligger för dess vandrande fötter.

Ung Svensk Form startade på initiativ av Föreningen Svensk Form och Form/Design Center (Svensk Form Syd) i Malmö. Grundtanken var att låta unga och obevandrade designers och konsthantverkare få chansen att ställa ut och nå en bred publik. Genom åren har tävlingen mottagit tusentals ansökningar och ställt ut hundratals unga formgivare, varav flera räknas bland Sveriges mest inflytelserika och tongivande designers. Idag är Ung Svensk Form Sveriges nationellt största designtävling för unga formgivare och tjänar som en unik arena för mötet mellan innovativa formgivare och bransch, media & publik.

Med 25 år i backspegeln, hundratals ansökningar varje år, en landsomfattande turné och tiotalet attraktiva stipendier kan jag konstatera att Ung Svensk Form idag har etablerat sig som Sveriges viktigaste unga designscen, säger Mats Widbom, vd Svensk Form

Vernissage för årets vinnare!
Idag den 7 februari klockan 10:30 inviger vi Ung Svensk Form i Greenhouse under Stockholm Furniture Fair – mässans mest internationella och visionära område. Invigningen åtföljs av den årliga stipendieceremonin som i år är större än någonsin tidigare med rekordmånga stipendier från bland annat IKEA of Sweden, Röhsska Museet och Dynamo Väst, String Furniture och Svenskt Trä.

Alla tiders vinnare
För att fira utmärkelsens bemärkelsedag på bästa sätt har vi valt att bjuda in ett urval av de vinnare som genom åren fått sitt genomslag i tävlingen. Kom och lyssna till ett samtal på stora scenen i Victoriahallen klockan 10:00 fredagen den 10 februari när vi talar om vikten av att låta unga designers utöva inflytelse på marknaden, innan marknaden utövar sitt inflytande över dem.

– För mig var Ung Svensk Form en av få språngbrädor ut från skolan och in i vuxenvärlden som designer och betydelsen av sådana plattformar kan inte underskattas. Det är också ett projekt med sociala kvaliteter. Genom utställningen träffade jag jämnåriga kollegor utanför den egna Konstfacksbubblan och nya nätverk skapades som är värdefulla än i dag. Idag är utställningen inspirerande att besöka då den så väl ger en bild i vilken riktning rörelsen mot framtiden är på väg och vilka människor som kommer vara med och forma den, säger Matti Klenell, formgivare.

Medverkande från scenen är Eva Lilja Löwenhielm, Fredrik Färg, Matti Klenell, Märta Mattsson och en av de färska vinnarna i Ung Svensk Form 2023! Samtalet modereras av Hanna Nova Beatrice, Project Area Manager Stockholm Furniture Fair och Mats Widbom, vd Svensk Form.

Utställningen Ung Svensk Form 2023 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä, IKEA of Sweden, Malmö stad och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare. I februari 2023 invigs utställningen i Greenhouse under Stockholm Furniture Fair.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Wiberg
, projektledare, Ung Svensk Form