Johanna Nestor från Åre har gjort ”Den samtida kakelugnen”  – ett av de 20 objekten i utställningen Ung Svensk Form 2017.
Johanna Nestor från Åre har gjort ”Den samtida kakelugnen” – ett av de 20 objekten i utställningen Ung Svensk Form 2017.

Ung Svensk Form på Storsjöyran 22-30 juli

Designutställningen Ung Svensk Form fortsätter sin Sverige-turné och nästa stopp blir festivalen Storsjöyran i Östersund. Utställningen visar det bästa och mest spännande inom ung svensk design i dag och är ett sätt för unga formgivare att bli synliga både i Sverige och i världen.

Tid: 22-30 juli
Plats: Designcentrum, Prästgatan 9, Östersund
Öppettider: 12:00-18:00 vardagar, 12:00-16:00 helger

Utställningen på Storsjöyran ger en rapport av vad som pågår på den unga designscenen i Sverige idag. Besökaren får ta del av 20 bidrag inom produktdesign, textil och mode, konsthantverk, möbler m.m. som har valts ut av en namnkunnig jury.

– Det är stort, kanske större än vad vi nu kan överblicka, att förlägga utställningen Ung Svensk Form i Jämtland! Vi blir delaktiga i dialogen, i de stora frågorna som utställningen tar upp. Globalt blir lokalt. Ett annat perspektiv är den entusiasmerande och inspirerande effekten – i dag kan man utbilda sig inom design i t.ex. Stockholm och sedan välja att flytta sin verksamhet till Jämtland. Johanna Nestor, kulturstipendiat och nominerad i Ung Svensk Form 2017 är ett utmärkt exempel, säger Lena Andersson, styrelseordförande i Svensk Form Jämtland.

– Det är jätteroligt att Ung Svensk Form vill komma tillbaks under Yran! Utställningen håller alltid hög nationell klass och är väldigt rolig och spännande att besöka, säger Stefan Kauppi, producent Storsjöyran.

Samtliga nominerade Ung Svensk Form 2017:
Björn Bondesson, Sundet
Caroline Hultqvist, Utan Titel, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-Stipendiat
Elias Högberg, A Border Between, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-Stipendiat
Emeli Höcks, Compostable Composite
Evelina Kollberg, Människofällan
Hilda Nilsson, Digital Coiling: Machine and Material
Johanna Nestor, Den samtida kakelugnen
Jonatan Appelfeldt, Marbelous
Julia Madås, Moiré
Karin Bodin, The New Man and the Sea
Karin Forslund, Balancing Process II
Katja Beckman, Yellow 3
Lisa Wallert, Embodied
Maja Michaelsdotter Eriksson, Fuck You All
Martha Brauer, Mediating Objects
Martin Molin, Marble Machine
Peter Herrmann, Identitet och förpackningskoncept till Robert Rudinskis ungerska fruktbrännvin, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-Stipendiat
Polat Ghasemloo, Den prekära konsthantverkaren del II
Sophie Hardy, Breaking Surface, Kvadrat-Stipendiat
Tessa Geuze, Identity of Things, IKEA-Stipendiat

Juryn bestod i år av Samir Alj Fält, Marcus Engman, Salka Hallström Bornold, Tom Hedqvist, Åsa Jungnelius, Kenneth Kvarnström, Petra Lilja, Tor Lindstrand, Bea Szenfeld, Bolle Tham och Jesper Waldersten. http://ungsvenskform.se/ung-svensk-form-2018/jury2018/

Tidigare besökta platser i Sverige före Östersund: Stockholm Furniture & Light Fair, Form/Design Center i Malmö, ArkDes i Stockholm, Almedalsveckan i Visby. I höst väntar en internationell turné.

Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och en utställning som genomförs av Svensk Form. Ung Svensk Form är en arena för ung svensk design där vi uppmärksammar behovet av att skapa kreativt utrymme inom designarbetet. Om att tro på sin idé och genomföra den. Att våga leka, pröva och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden. Ung Svensk Form drivs av Svensk Form i samarbete med IKEA , Malmö stad och Stockholm Furniture & Light Fair.

Storsjöyran. Det finns många festivaler, men ingen som liknar Storsjöyran i Östersund. Yran är stora internationella och svenska artister – men också de nya, oväntade , festivalen omfattar också den tio dagar långa ”Yranveckan”. Varje år uppträder runt 50 grupper på åtta scener.

Högupplösta bilder finns i Svensk Forms pressrum:

#ungsvenskform

Presskontakter: