Expertgrupp föreslår Jämförpris för livförsäkringssparande

Svensk Försäkring arbetar sedan många år med att på olika sätt förbättra informationen till konsumenterna för att bidra till fler nöjda och trygga kunder. Det gäller inte minst på pensionsområdet.

För att öka förståelsen och jämförbarheten tillsatte Svensk Försäkring i juni förra året en oberoende expertgrupp med uppdraget att ta fram konsumentanpassade nyckeltal. Talen är tänkta att upplysa om avkastning, avgifter och kostnader, samtidigt som hänsyn tas till de riskskydd som är knutna till livförsäkringar av sparandetyp. I uppdraget ingick även att lämna förslag till var och hur de konsumentanpassade nyckeltalen skulle publiceras. Arbetet har skett under ledning av Gunnar Olsson, tidigare chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

- Expertgruppen har gjort ett gediget arbete. Den ställer de rätta frågorna: Vad får jag? Vad kostar det för mig? Därmed fångar de upp konsumentens behov av information, säger Christina Lindenius, vd på Svensk Försäkring.

Expertgruppen konstaterar att det är mycket svårt att ta fram ett kvantitativt mått som besvarar frågan ”Vad får jag” på ett meningsfullt och rättvist sätt då ett sådant mått skulle behöva ta sin utgångspunkt i antaganden och prognoser om framtida avkastning.

För att besvara frågan ”Vad kostar det för mig?” föreslår Expertgruppen ett kvantitativt mått för avgifter och kostnader – ett s.k. Jämförpris. Genom ett Jämförpris vid köp av livförsäkring får konsumenten information om avgifter och kostnader, vilket ökar jämförbarheten mellan olika försäkringar. Jämförpriset bygger på ett exempel där en person som är 35 år tecknar en livförsäkring och betalar in totalt 100 000 kronor. Den sammanlagda utbetalningen från försäkringen mellan 65 och 85 års ålder summeras och jämförs sedan med vad de förväntade utbetalningarna skulle ha varit om det inte hade tagits ut några avgifter eller kostnader. Skillnaden mellan dessa två belopp utgör Jämförpriset. Expertgruppen föreslår vidare att Konsumenternas Försäkringsbyrå tar fram och presenterar information om det nya Jämförpriset.

Expertgruppen föreslår att Konsumenternas Försäkringsbyrå även får ansvaret för att komplettera Jämförpriset med en kvalitativ beskrivning av försäkringens innehåll, till exempel om det finns en garanti och möjlighet till återbäring.

Svensk Försäkring kommer nu att tillsammans med medlemsföretagen analysera hur Jämförpriset kan användas. Det är viktigt att konsumenten ges lättbegriplig information samtidigt som den också behöver vara rättvisande och neutral, avslutar Christina Lindenius.

Hämta rapporten här

• konsumentfrågor