Riksgaloppens nya tränare utsedda

Riksgaloppens nya tränare utsedda

Premiäråret har blivit en stor succé. Till våren är det dags att dra igång en ny spännande säsong med Riksgaloppen. De sju tränare som får äran att vara ambassadörer för Riksgaloppen 2012 är nu klara. I listan finns både gamla och nya namn.

Intresset för Riksgaloppen 2012 har varit stort. Inte mindre än 23 proffstränare har ansökt om att få träna en galoppör med 1 000 entusiastiska delägare.

- Det har inte varit någon lätt uppgift att gallra och välja ut sju namn bland de många ansökningarna, säger Helena Gärtner, projektansvarig för Riksgaloppen.

Två tränare är sedan tidigare direktkvalificerade till nästa års upplaga; Jägersrokollegorna Johan Reuterskiöld och Jessica Long.

Johan Reuterskiöld har haft fantastiska framgångar med hästen Street Band och fört fram Stall Helios till en förkrossande överlägsen seger i Riksgaloppen 2011. Som tränare för det vinnande stallet får Johan även vara med 2012.

Jessica Long var den Riksgalopp-tränare som först sålde slut på sina 1000 andelar i våras. Även det är en bedrift som gör att Jessica får förtroendet ytterligare en säsong.

Den tredje Skåne-tränaren blir Jan-Erik Pettersson, som driver ett mindre galoppstall ett stenkast från Jägersro.

I huvudstadsregionen blir det däremot tre helt nya namn; Caroline Malmborg, Roy Arne Kvisla samt Tommy Gustafsson.

Samtliga uppfyller de många kriterier som vägts in när Svensk Galopp valt ut de tränare som får äran att vara ambassadörer för Riksgaloppen 2012.

- Vi har försökt ta hänsyn till en rad olika faktorer t ex tävlingsframgångar, förmåga till dialog och kommunikation, aktivitet på hemsidor och sociala medier, att tränaren har en solid ekonomi och är kundorienterad. Vi vill också ha tränare med stall både på och utanför tävlingsbanan samt en jämn fördelning mellan könen. Vi tycker nu att vi har ett bra team som kan attrahera många andelsköpare, förklarar Helena Gärtner.

Pia Höiom får åter förtroendet att försvara Göteborg och västkusten i Riksgalopp-ligan 2012. Pia har fått mycket beröm för sin kundvård under premiärsäsongen då hon har tränat hästen Mossgorda.

Riksgaloppen består av sju stall. Tre från Täby, lika många från Jägersro och ett från Göteborg. Varje lag består av 1 000 andelar. Försäljningen av andelarna startar den 1 februari och tävlingen inleds den 1 april 2012.

Riksgalopptränare 2012:

Johan Reuterskiöld: Överlägsen vinnare av Riksgaloppen efter en suverän matchning av Street Band. Yngst i syskontrion Reuterskiöld på Jägersro. Har haft en enastående säsong med storloppssegrar i bland annat Svenskt St Leger och Swedish Champion Classic.

Jessica Long: Ung och alert tränare med ett stort förtroende bland andelsägarna. Hennes entusiastiska team var först med att sälja slut på andelarna under premiärsäsongen. Jessica sadlade ut sin första klassiska vinnare i år.

Jan-Erik Pettersson: En tränare med lång erfarenhet som visat prov på stor seriositet genom åren. Driver en mindre rörelse bara ett stenkast från Jägersro. Har föreslagits av många efter populära och välkomnande stallbesök.

Pia Höiom: Fick högsta betyg för sin kundvård under premiärsäsongen. Har dessutom haft sitt hittills bästa år som tränare med storloppsplaceringar i såväl England som Frankrike.

Tommy Gustafsson: Flerfaldig championtränare med otaliga storloppssegrar. Har stor erfarenhet av konsortier och många lojala hästägare i sitt stall. Rapporterar kontinuerligt via sin hemsida.

Roy Arne Kvisla: Tidigare championtränare på Täby Galopp med internationella erfarenheter. Har många innovativa idéer och spännande konsortier på gång. Gör sedan i våras en nystart på Täbys träningsanläggning Angarn.

Caroline Malmborg: Skicklig expertkommentator i TV, som är uppväxt i galoppsporten. Levererar jämna resultat och har bland annat tagit två SM-titlar de tre senaste åren. Har en informativ och populär hemsida.