Brännskadefonden - Swedish Burn Care Foundation har beviljats 90-konto

Brännskadefonden - Swedish Burn Care Foundation har beviljats 90-konto

För två år sedan bildades Brännskadefonden med syftet att hjälpa sår- och brännskadade i Afrika. Genom olika initiativ vill de förbättra vården för skadade och höja kvaliteten på behandlingen. Nu har föreningen beviljats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Med få medel kan vi göra otrolig skillnad, så vi är väldigt glada över att ha fått ett 90-konto. Det innebär att vi kan bredda insamlingen och hjälpa fler, säger Lasse Tenerz, ordförande Brännskadefonden.

Varje år drabbas ungefär 11 miljoner människor av olika typer av brännskador och 95 procent av dem bor i lågresursländer. De som drabbas hårdast är kvinnor och barn. WHO kallar brännskador för ”den bortglömda globala krisen” eftersom få känner till problematiken. Därför startades Brännskadefonden 2019 av plastikkirurgen Morten Kildal och Lasse Tenerz, med målet att hjälpa sår- och brännskadade, bygga upp nya kliniker och bistå med sjukvårdsutrustning. Via Akademiska Sjukhuset i Uppsala, där Morten är aktiv, bidrar Brännskadefonden också med stipendier till lokala läkare för att de ska kunna utvecklas inom yrket. Idag verkar föreningen främst i Etiopien, men målsättningen är att kunna bistå fler länder, varför föreningen ansökte om ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll. Nu är tanken att Brännskadefonden ska bredda sin insamling och rikta sig till ännu fler privatpersoner och företag.

– I april 2020 stod vårt första projekt färdigt på universitetssjukhuset i Arba Minch i södra Etiopien. Bland annat har vi där finansierat och utrustat den första brännskadeavdelningen i Etiopien utanför huvudstaden Addis Abeba, vilket gör att sju miljoner människor nu kan få en modern brännskade- och sårbehandling. Vi har flera projekt igång och vill så småningom även vidga oss utanför Etiopien. För att kunna göra det behöver vi växa och då kommer ett 90-konto väl till pass. Det är en kvalitetsstämpel för givarna, säger Lasse Tenerz.

Nära samarbeten gör det möjligt

För att kunna bedriva sin verksamhet har Brännskadefonden ett nära samarbete med den norska organisationen Children’s Burn & Wound Care Foundation som sedan länge har varit etablerade i Etiopien. Fonden samarbetar också med Frälsningsarmén i Västerås som samlar in begagnad sjukvårdsutrustning och godkänner den innan den skickas vidare. Brännskadefonden står för frakten av containrarna och hittills har de vid två tillfällen skickat nära 18 ton utrustning. På bara ett par år har fonden varit med och bidragit till att flera kliniker kan behandla patienter snabbare och med mycket effektivare metoder, något som Lasse Tenerz är stolt över.

– När vi var på besök på en av klinikerna precis innan vi startade slogs jag av hur utbrett problemet med brännskador är och hur man med små resurser kan råda bot på det. Det var en rejäl ögonöppnare och jag är glad över att vi nu får möjlighet att bidra till mindre lidande och att fler kan få rätt vård snabbare, säger Lasse Tenerz och fortsätter:

– Att vi har blivit beviljade ett 90-konto är ett stort steg i rätt riktning och en viktig milstolpe, avslutar Lasse Tenerz.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Läs mer på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                      lh@insamlingskontroll.se