Dyslexiförbundet godkänns för 90-konto

Dyslexiförbundet godkänns för 90-konto

Dyslexiförbundet informerar om dyslexi och dyskalkyli och arbetar för att göra livet lättare för de som lever med någon av de två funktionsnedsättningarna. Nu tilldelas förbundet 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Vi hoppas kunna nå fler människor, säger Catrine Folcker, förbundsordförande.

Mellan 5 och 8 procent av befolkningen har svåra läs- och skrivsvårigheter. Diagnosen dyskalkyli, det vill säga matematiksvårigheter, beräknas drabba mellan 3 och 6 procent. Dyslexiförbundet har sedan 1979 arbetat med att stärka rättigheterna för dem i samhället som lever med de här två funktionsnedsättningarna. Trots att medvetenheten om de två grupperna har ökat finns det mycket kvar att göra, påpekar Catrine Folcker, ordförande i förbundet.

– Vi jobbar mycket mot skolor men minst lika mycket mot arbetslivet där vi ser att många med dyslexi och dyskalkyli hamnar utanför. Det är viktigt att känna till att de här två grupperna har rätt till hjälpmedel inte bara under sin skolgång utan även i yrkeslivet. Ofta är det inga stora insatser som krävs, säger Catrine Folcker.

Viktigt med tidig diagnostisering

Samhällets syn på dyslexi har förändrats mycket sedan förbundet bildades. Idag är stigmat kring funktionsnedsättningen betydligt mindre än för drygt 40 år sedan. Med flera kända personer som gått ut och berättat om sina svårigheter, som Dyslexiförbundets egen beskyddare Prins Carl Philip, har förståelsen för problematiken ökat. Något som också gäller dem med dyskalkyli, även om forskningen inte är lika långt framme kring den diagnosen.

– Viktigast är att upptäcka dyslexi och dyskalkyli så tidigt som möjligt. Många får diagnosen först i högstadiet eller i början av gymnasiet. Då har man redan haft flera år i skolan som har varit jobbiga. De flesta vet idag om att dyslexi och dyskalkyli inte har något med intelligens att göra. En tidig diagnostisering är viktig för att elever ska slippa att misslyckas och känner sig dumma och möjliggör att de istället får rätt stöd och hjälp. Då har de samma förutsättningar att lyckas som alla andra, säger Catrine Folcker.

Hoppas nå ut till flera

Dyslexiförbundet är ett brukarförbund. De som är aktiva i förbundet lever alltså själva med någon av de två funktionsnedsättningarna. Det är viktigt för att kunna förstå problematiken och därmed jobba med frågan på ett bra sätt, säger Catrine Folcker. Att ansöka om 90-konto och därmed underställa sig en löpande granskning av Svensk Insamlingskontroll har varit ett sätt att stärka förbundets seriositet. Svensk Insamlingskontroll har nu även godkänt Dyslexiförbundet för det särskilda kontot.

– Det är en kvalitetsstämpel för förbundet. Våra största givare idag är fackförbund och företag inom hjälpmedelsbranschen. Nu hoppas vi kunna nå ut till ännu fler, säger Catrine Folcker.

Varje år skickar alla organisationer med 90-konto in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se