Stiftelse vill bidra till att fler överlever äggstockscancer

Stiftelse vill bidra till att fler överlever äggstockscancer

Efter att själv ha drabbats av äggstockscancer grundade Lena Wäppling en stiftelse 2019 för att bidra till ökad kunskapen och förbättrade behandlingsmetoder. Tre år senare har Lena Wäppling Stiftelse delat ut över 2,5 miljoner kronor till forskning kring sjukdomen – bland annat genom det virtuella välgörenhetsloppet Lenas lopp för livet.

– Det är kul att engagemanget från allmänheten är så stort, men det finns mycket kvar att göra. Tyvärr forskas det fortfarande relativt lite på äggstockscancer, säger Lena Wäppling, grundare och ordförande av Lena Wäppling Stiftelse.

Först efter att Lena Wäppling hade genomgått en framgångsrik behandling för sin äggstockscancer fick hon reda på att hälften av alla som drabbas avlider inom fem år. Detta trots att överlevnadsstatistiken är god om sjukdomen upptäcks i tidigt stadie. Ett stort problem är att det idag saknas screeningmetoder och att forskningen kring cancerformen är underfinansierad – trots att nästan 700 kvinnor insjuknar varje år.

– En så hög dödlighet berättigar mer forskning och det vill vi bidra till. I likhet med många andra cancervarianter är nyckeln att upptäcka sjukdomen tidigt, men eftersom symptomen är så diffusa är de svåra att identifiera. En screeningmetod hade gjort stor skillnad, säger Lena Wäppling och fortsätter:

– Drömmen är att diagnostiseringen och behandlingen av äggstockscancer ska få samma utveckling som bröstcancer, där forskningsframsteg har gjort att dödligheten har minskat otroligt mycket under den senaste generationen

Lenas Lopp för Livet

För att finansiera forskningen har stiftelsen samlat in pengar genom olika initiativ. Det mest framgångsrika har varit Lenas Lopp för Livet som är ett virtuellt lopp där deltagare från hela världen räknar antalet kilometer de har gått eller sprungit under en timmes tid. Timmen med löpning eller promenad kan genomföras när som helst under en veckas tid. Resultatet adderas sedan till en gemensam löpsträcka som utgår från stiftelsen huvudkontor i Västerås. Hittills har sträckan nått till San Francisco i USA som längst, men målet är att ta sig ett helt varv runt jorden.

– Det växer för varje år och det är väldigt kul att vi har hittat en så bra form för människor att engagera sig. Nu senast hade vi 1500 deltagare i femton länder. Det har varit en väldigt lyckad satsning även som insamlingskanal där varenda krona går till forskningsändamål, säger Lena Wäppling.

90-konto ska skapa tillväxt

För att ha fler insamlingskanaler och nå ut bredare har Lena Wäppling Stiftelse valt att ansöka om ett 90-konto som nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll.

– Vi är fortfarande en ung organisation och just nu handlar det om att fortsätta växa. Vi har lagt grunden, men det finns mycket mer att göra. Nu gäller det att ta vara på det stora engagemanget som finns i samhället och se till så att det översätts i forskningsbidrag. Att öppna ett 90-konto känns som ett naturligt steg för att växla upp satsningen, avslutar Lena Wäppling.