World Children Need vill engagera fler – öppnar 90-konto

World Children Need vill engagera fler – öppnar 90-konto

I snart 15 år har World Children Need förändrat livsförutsättningarna för utsatta i den indiska delstaten Andhra Pradesh. Genom åren har välgörenhetsorganisationen övervunnit hot från lokala makthavare och etablerat sig som en stark kraft för regionens fattigaste. Nu öppnar World Children Need ett 90-konto för att engagera fler i verksamheten och göra projekten mer omfattande.
– Vi har kommit väldigt långt med små medel, men hoppas att ett 90-konto ska ge oss förutsättningarna att växa och möjliggöra nya samarbeten, säger Sofia Rydén, grundare och styrelseledamot i World Children Need

Allting började egentligen av en slump, eller så var det menat av en högre makt. Så förklarar Sofia Rydén hur World Children Need växte fram efter hennes resa till Andhra Pradesh i sydöstra Indien i början av 2010-talet. Under resan hade hon kommit i kontakt med pastorn Joseph Babu som hade föreslagit att hon skulle starta ett barnhem och efter en tids vänliga påtryckningar var projektet inlett. Joseph skötte den lokala administrationen på plats medan Sofia stod för investeringen och engagerade donatorer, så kallade faddrar, i Sverige. – För mig var det här något helt nytt, jag hade aldrig drivit ett barnhem och hade ingen aning om hur jag skulle göra, så när jag först fick frågan tog jag det knappt seriöst. Samtidigt kunde jag inte släppa tanken och efter en tid kändes det som ett kall, något som jag behövde göra. Det gjorde att jag och min man valde att engagera oss i det här helhjärtat och lägga nästan all ledig tid på att utveckla World Children Need, säger Sofia Rydén och lägger till: – När vi nu tittar tillbaka på det känns det lite som ett mirakel att vi har lyckats åstadkomma så mycket med vad som i sammanhanget måste anses vara väldigt små medel.

Affärsverksamhet lyfter hela familjer

Idag, ett drygt decennium efter att barnhemmet välkomnade de första barnen, har World Children Need vuxit till att bli en betydande kraft för utsatta i Andhra Pradesh. Sedan flera år tillbaka undervisar Rydéns international EM School, som har ersatt barnhemmet, drygt 150 elever och just nu byggs ett elevhem på fastighetens andra våning för att underlätta skolgången för de som reser långväga. Samtidigt pågår ständigt arbetet med att hjälpa de allra fattigaste i området, särskilt de som arbetar som stenhuggare i det lokala stenbrottet, att förändra sina livsförutsättningar. Varje år lyfter World Children Need ett antal personer ur akut fattigdom genom att betala skulder som har tvingat dem att arbeta under slavlika förhållanden och ger dem en ny chans i livet, ofta genom att bidra till uppstarten av en egen affärsverksamhet. Framgångshistorierna är många och inte sällan kan en lyckad entreprenör förändra livet för hela familjen – men initiativet har också inneburit att World Children Need har motarbetats av lokala makthavare.

– Systemet för att tvinga in folk i slaveri har funnits länge och gjort de med makt väldigt rika, så när vi nu försöker förändra det blir vissa upprörda. Genom åren har det inneburit att jag, och andra inom organisationen, nekats visum till regionen och behövt hitta andra sätt för att arbeta. Det har skapat svårigheter, men när vi ser vilken skillnad vi gör för de vi hjälper är det värt alla besvär, säger Sofia Rydén och fortsätter:

– För mig finns det inget större än att få träffa de som vi hjälper och det är otroligt att se hur deras liv har förändrats. Det finns så mycket potential och ofta krävs det ganska lite för att starta en process som lyfter en hel familj ur fattigdom.

90-konto förändrar förutsättningarna

Genom åren har verksamheten vuxit i takt med att organisationen har engagerat fler faddrar, vilket ofta har varit personer som känner någon som arbetar med World Children Need. Nu vill organisationen växla upp arbetet och öppnar därför ett 90-konto. Förhoppningen är att kontot, som granskas av Svensk Insamlingskontroll, ska skapa förutsättningar att engagera fler från den svenska allmänheten.
– Vi tror att det är många som skulle vilja bidra till det vi gör om de visste om att vi finns och vi är väldigt glada över att få öppna ett 90-konto. Förhoppningsvis innebär det att det blir lättare att nå ut till fler samtidigt som vi hoppas att det kan möjliggöra samarbeten med företag eller fonder. Genom åren har vi lagt en väldigt bra grund – nu känner vi att det är tid att göra allting större, göra projekten mer omfattande och förändra livet för fler, avslutar Sofia Rydén

Varje år skickar alla organisationer med 90-konto in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se