Världstouren i padel har inletts - Daniel Windahl spelar mot förstaseedade

Årets världstour i padel har inletts i veckan. Första tävlingen i Premier Padel avgörs i Saudiarabien och hela världseliten är på plats. 25 tävlingar ska genomföras under året och flera svenskar är med och spelar om platserna i Mastersfinalen i slutet av året.

Fyra svenska spelare är nere i Saudiarabien där två spelare är kvar i turneringen – Daniel Windahl och Carolina Navarro Björk. Carolina Navvaro Björk i par med spanjorskan Marina Guinart spelar sin första match på förmiddagen idag. Daniel Windahl gick in i tävlingen i går i par med Jose Marmolejo Solano och vann i första omgången i en tuff match i tre set. Övriga svenskar som spelat är Simon Vasquez och Amanda Girdo som blev utslagna under gårdagen.

- Det är väldigt roligt att vi har fyra svenskar representerade på den allra högsta nivån i padel och att de presterar så väl, säger Calle Åkesson, Förbundschef på Svenska Padelförbundet.

Windahl och Marmolejo Solano spelar idag mot det förstaseedade paret Juan Lebron och Alejandro Galan. Navarro Björk och Guinart ställs mot italienskan Orsi i par med spanjorskan Lobo.

- Två bra matcher spelas idag där Windahls är en riktigt stormatch sett ur ett svenskt perspektiv då de möter förstaseedade paret Lebron och Galan i avslutande match på centercourten. Vi önskar dem stort lycka till i sina matcher, säger Calle Åkesson Förbundschef på Svenska Padelförbundet.

Marmolejo Solanos och Windahls match mot Lebron och Galan spelas på Centercourten i Riyadh senare ikväll och sänds på Viaplay. Lottning, resultat och spelschema finns här: https://www.padelfip.com/events/riyadh-season-p1-2024/

Fotograf: Erik Vässmar

• svenska padelförbundet
      • padelförbundet