Assistanspartner – Gävleborgs gaseller 2013

Assistanspartner – Gävleborgs gaseller 2013

Årets gasellföretag i Gävleborg är Assistanspartner AB. Det är tidningen Dagens Industri som står bakom den utmärkelsen för att uppmärksamma snabbväxande företag som skapar nya jobb.Carina Källberg och Veronica Stjärnström startade företaget i maj 2008. De arbetar med personlig assistans där kunderna har någon form av funktionsnedsättning som gör att de är berättigade till assistans. De har medicinsk svåra funktionshandikapp och hinder som t.ex hjärnskador, track (andningshjälp), cp- och trafikskador.

När företaget startades var de överens om att det skulle gå att göra något mycket bättre på en, som de uttrycker det, "smutsig marknad". Bra assistans definierades tidigt i affärsplanen som att sätta "guldkant på tillvaron" för kunderna. Visionen och sedermera målsättningen blev att skapa möjligheter för alla kunder till ett bättre och rikare liv.

– Vi är mycket stolta och glada över den här utnämningen. Det är ju ett bevis på att vi trots allt gjort rätt och innebär att verksamheten kommer att fortsätta växa vilket kommer kunderna till del, säger Veronica. Vi har ju inte tagit ut någon utdelning genom åren utan låtit pengarna stanna i företaget för att på så sätt kunna göra ännu mer för både våra kunder och personal.

Framgångsfaktorerna har naturligtvis att gör själva assistansen bra men de har även öppnat upp för mycket mer, ifrågasatt gamla sanningar och försöker hela tiden att hitta något ytterligare som sätter den där guldkanten på tillvaron. Dessutom skräddarsys varje lösning så att det blir individuella avtal. På så sätt kan de vara flexibla och bejaka sina kunders intressen.

– Många i branschen anser de anhöriga som jobbiga men vi ser dem som en stor tillgång i och med om att det är ju de som känner våra kunder allra bäst. Därför måste alla vara i samma team för att det här skall fungera. I en framtid vill vi spridas över Sverige, men de kommande åren vill vi växa på befintliga orter då det är både mer kostnadseffektivt samt lättare att administrera, säger Carina.

Idag har Assistanspartner 15 kunder och 114 anställda. På en kund räknar man att det går sex till sju personal inklusive vikarier. De är verksamma i Gävle, Sandviken, Falun, Hälsingland och Uppsala men har även kunder i Kristianstad och Skellefteå. Huvudfokus i dagsläget är att fortsätta växa och finnas i Gävle med en radie på 10 mil.

Bildtext: Veronica Stjärnström och Carina Källberg vid prisutdelningen för Gävleborgs gaseller 2013.

Veronica Stjärnström
AssistansPartner AB
Nobelvägen 2, TeknikparkenBox 975, 801 33 GÄVLE
Direkt: 076-827 08 98