Premiär för Hälsocoach och träning via nätet

Premiär för Hälsocoach och träning via nätet

Nu lanserar fystränaren och kiropraktor Niclas Carlson ett helt nytt koncept som innebär en personlig tränare via internet som heter Webcoach Hälsa. Verktyget är till för alla människor med tillstånd som kan förbättras genom daglig motion och är framtagen för forskning och anpassad för rehab, hälsa och sport.

Förlagan heter Webcoach Sport där man genom ett enkelt och mycket lättanvänt gränssnitt som används av elittränare och idrottare i 24 olika länder och har anpassats för 22 olympiska idrotter. Det var genom den här metoden som man genom Niclas försorg kunde utvärdera och sätta samman världslaget IFAF World Team som första lag i historien slog Team USA i nationalsporten amerikansk fotboll.

– Det finns många som behöver röra på sej som aldrig tar steget fullt ut. Nu kan jag erbjuda alla mina patienter en enkel träningsform som bevisligen fungerar säger kiropraktor Niclas Carlson från Gävle, som nu med hjälp av ny teknik kommer att erbjuda sina patienter kvalitetssäker, resultatstyrd träning via internet. Det finns ett växande behov av fysisk aktivitet från människor som ogärna, sällan eller aldrig rör på sej i vanliga fall. Rehabiliterande och förebyggande insatser i form av anpassad träning tillsammans med en erfaren tränare via Webcoach fungerar väldigt bra. Genom att testa och mäta träningsresultat vet jag att träningen är effektiv. Kvalitet är det vi mäter säger Niclas Carlson. Jag har tidigare vänt mej mot elittränade idrottare och kan nu erbjuda samma typ av tester och träning som världseliten använder anpassat till en träningsnivå från fullständig nybörjare till fullt utvecklad motionär.

Webcoach Hälsa jobbar långsiktigt med analys, åtgärd och uppföljning av hälsofrämjande insatser mot uppsatta hälsomål och matchar träningsresultat mot de grundläggande krav som gäller för att bedriva träning på rätt nivå utan att skada uppstår. Träningen anpassas efter ålder, tillstånd och ambition.Coachingen består av enkla funktionstester som utförs på egen hand hemma eller i träningslokalen. Testresultaten analyseras av en erfaren tränare som utbildats genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön.

Niclas Carlson är upphovsman som utvecklat både Webcoach Hälsa och Sport. Medan Webcoach Sport vänder sej till elitmotionärer och proffs är Webcoach Hälsa anpassad till den som normalt inte är så aktiv på fritiden.All träning i Webcoach Hälsa följer Riksidrottsförbundets nya riktlinjer för funktionell träning. Programmen är korta och resultaten från funktionstestet styr träningens svårighetsgrad. Det gör att alla kan träna efter sin egen förmåga och att träningen hela tiden är anpassad till rätt arbetsnivå.

Webcoach Hälsa ger den som vill en möjlighet att må hur bra som helst med hjälp av fysisk aktivitet.
Webcoach Hälsa matchar tester och träningsresultat mot egna uppsatta mål och ger användaren en möjlighet att genomföra motionslopp som Tjejmilen, Vårruset, Göteborgsvarvet, Lidingöloppet, Vätternrundan och Vasaloppet.
Träningen kan också syfta till ett tävlingsfritt förhållande till idrott för hälsans skull.
Webcoach stöder resultat från alla pulsklockor och de populäraste träningsapparna som Runkeeper, Endomondo, Appmaker och Nike.

Niclas Carlson från Gävle är legitimerad kiropraktor med 30 års yrkeserfarenhet. Niclas är tidigare Tf rektor vid Skandinaviska Kiropraktorhögskolan och licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön. Niclas Carlson är också fystränare och webcoach i amerikansk fotboll för IFAF World Team. Det lag av unga amerikanska fotbollspelare från hela världen som 2012 besegrade Team USA i nationalsporten amerikansk fotboll på hemmaplan i Austin Texas. En bedrift som ingen annan tidigare klarat av sedan 1869.

Kontakt: Niclas Carlson, Leg kiropraktor Gävle
info@niclascarlson.se