Viktreglering är ofta biologi – inte en brist på karaktär
Omkring hälften av Sveriges vuxna lever med övervikt eller obesitas. Överläkaren André Heikius varnar för att stigma och ojämlik vård gör att många söker hjälp för sent. Han vill se obesitas som en kronisk sjukdom som kräver långsiktig, respektfull och individanpassad vård – styrd av medicinska behov, inte plånbok eller postnummer.